Zoeken

Chantage en uitbuiting: Ryanair zwaar onder vuur in Marokko

2 december 2025 - 14:00 - Marokko

Hoewel de lage tarieven van Ryanair veel reizigers aantrekken, zou de situatie achter de schermen voor Marokkaanse werknemers verre van rooskleurig zijn. Noureddine Slik, de voorzitter van de vakbondsgroep UMT, heeft in het Marokkaanse parlement harde kritiek geuit op de Ierse lowcostmaatschappij. Hij beschuldigt het bedrijf van het uitbuiten van haar arbeidskrachten en het uitoefenen van ’chantage’ op de staat, ondanks de substantiële subsidies die de maatschappij ontvangt.

Tijdens de begrotingsdebatten van het ministerie van Transport in het parlement afgelopen maandag, wees de vakbondsvertegenwoordiger op de keerzijde van de bodemprijzen. Hij stelde dat de concurrentie op prijs gepaard gaat met ernstige schendingen van de rechten van de werknemers. Volgens Slik stelt de Ierse luchtvaartgigant Marokkanen tewerk tegen "erbarmelijke salarissen", uitsluitend onder tijdelijke contracten, en zonder enige vorm van sociale dekking. Dit stuitende arbeidsmodel werd door hem scherp gecontrasteerd met dat van de nationale maatschappij Royal Air Maroc, die het volledige sociale kostenplaatje draagt en het minimumloon garandeert.

Lees ook: Marokko wint de easyJet-race: 150 miljoen euro en 100 banen

Noureddine Slik benadrukte dat deze situatie de geloofwaardigheid van de Marokkaanse sociale staat op de proef stelt. Hij is van mening dat Ryanair misbruik maakt van de voordelen die worden verleend door het Marokkaans verkeersbureau (ONMT). De maatschappij zou deze voordelen gebruiken om haar eigen voorwaarden op te leggen en daarmee het regionaal transportbeleid afhankelijk te maken van haar besluiten – een vorm van "chantage" die ook in andere Europese en Afrikaanse landen zou voorkomen.

Lees ook: Marokko de grote winnaar: Ryanair dumpt Duitsland, Frankrijk en Spanje

De adviseur bekritiseerde tevens de kwaliteit van de dienstverlening, waarbij hij wees op de slechte behandeling van passagiers, in het bijzonder ouderen, en het aanrekenen van verborgen kosten voor bagage. Met het oog op belangrijke toekomstige evenementen, zoals het Wereldkampioenschap Voetbal 2030, riep Slik de regering op tot een duidelijk beleid. Hij pleitte voor financiële en logistieke versterking van Royal Air Maroc en het mogelijk oprichten van regionale maatschappijen, om te voorkomen dat reizen tegen dumpprijzen gepaard gaan met het negeren van de wetgeving en de waardigheid van werknemers.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team