6 augustus 2023 - 16:00 - Marokko
Een vliegtuig afkomstig uit het Marokkaanse Fez, dat moest landen op de luchthaven van Nantes in Frankrijk, is omgeleid naar Brest vanwege de slechte weersomstandigheden. Dit had ook gevolgen voor de bewoners van de gemeente Rezé, die op de vliegroute ligt.
Net als aan het begin van de week, heeft het slechte weer zaterdag piloten gedwongen om verschillende vliegtuigen die moesten landen op de luchthaven van Nantes, om te leiden naar Brest, La Rochelle en Bordeaux, na meerdere landingspogingen. "Een vlucht uit Fez (Marokko) is met name geland in Brest, twee andere uit Lyon en Amsterdam zijn uiteindelijk aan het einde van de ochtend naar Bordeaux vertrokken," meldt francebleu. Het opstijgen veroorzaakt een toename van het motorvermogen, wat de rust van de bewoners van Rezé, gelegen op de vliegroutes, verstoort. "Ze geven gas vlak voor mijn raam," klaagt een inwoonster.
Lees ook: Drama aan boord Turkish Airlines-vlucht van Istanbul naar Marrakech
"Bij vochtig weer ontstaat er een soort klankkast. Het is een zeer lage trilling die zich in de muren voortplant, waardoor de muren van de veranda trillen. In het begin denk je dat het onweer is dat eraan komt, maar nee. De vliegtuigen proberen te landen, en we hebben slechts 3-4 minuten rust tussen elke doorgang," zegt ze, eraan toevoegend dat haar man niet meer slaapt. "We gebruiken oordopjes vanaf 6 uur ’s ochtends, en we zijn nu bezig de ramen te vervangen. De avondklok, van middernacht tot 6 uur, wordt vaak niet nageleefd. Er zijn vertrekken om 2:15 uur ’s nachts, 2:30 uur... Als je door rood rijdt, krijg je een boete, ongeacht of je één of twee seconden na het rode licht doorreed! Hier wordt dat niet gerespecteerd," betreurt ze.
Lees ook: Vreemde storing: vlucht naar Marrakech verandert in nachtmerrie
In totaal landen er zo’n vijftien vliegtuigen per uur op de luchthaven van Nantes in de zomer. Maar de wind uit het westen bemoeilijkt de landingen, waardoor de vliegtuigen over Nantes moeten vliegen. In deze richting is er een gebrek aan een hoogprecisie-geleidingssysteem op de landingsbaan, waardoor de piloten het begin van de landingsbaan moeten kunnen zien om te kunnen landen. Naast deze beperking is er in januari een verandering geweest in de landingsregels. Piloten moeten nu 90 meter hoger beslissen of ze al dan niet kunnen landen.
Azzedine Ounahi weigert topclub
Spanje haalt vlaggen weg bij Marokko: discreet signaal aan Rabat?
Achraf Hakimi: "We gaan hem beroven"
Deze souvenirs moet je zeker niet meenemen uit Marokko
Hermès-miljardair die fortuin aan Marokkaanse tuinman wilde laten, aangeklaagd
Belg betaalt €250 voor taxirit van €116 door Eid ul-Adha
Deze souvenirs moet je zeker niet meenemen uit Marokko
Marokko koopt voor miljarden aan Israëlische wapens
Marokko onderzoekt duizenden dubieuze vastgoedverkopen
Belg al vier jaar onterecht vast in Marokko?
Cocaïnegebruik neemt toe bij Marokkaanse jetset
Diaspora-boycot ontkracht: Al Hoceima bomvol
Zwerfdier in Marokko verzorgen? Tot 150.000 dirham boete!
Make-over N16 kustweg in Noord-Marokko bijna klaar (video)