13 juli 2025 - 15:00 - Economie
In Marokko blijft de overlast van illegale parkeerwachten, de zogenoemde ’gele hesjes’, voortduren. Automobilisten worden nog steeds geconfronteerd met onrechtmatige tarieven, wat niet alleen hinderlijk is voor de burgers, maar ook leidt tot aanzienlijke misgelopen inkomsten voor de gemeentebesturen.
Dagelijks betalen burgers in Casablanca tussen de 10 en 20 dirham voor het parkeren op plekken waar slechts 5 dirham zou moeten worden gerekend. Dit gebeurt op zowel officiële als onofficiële parkeerplaatsen. "Chantage is de dagelijkse regel geworden," vertelde een vertegenwoordiger uit de farmaceutische sector aan Al3omk, die vaak het slachtoffer is van deze praktijken. Sommige parkeerwachten eisen hogere bedragen, zelfs voor korte stops, en dreigen openlijk met vandalisme als er niet betaald wordt.
Lees ook: Marokko opent jacht op strandgangsters
Een recent televisieonderzoek onthulde de omvang van de illegale parkeersector. Deze genereert dagelijks meer dan 8 miljoen dirham, wat neerkomt op ruim 3 miljard dirham per jaar, allemaal buiten het officiële financiële circuit en zonder enige fiscale controle. Professor Jawad Elasri van de Hassan II Universiteit spreekt van een onacceptabele chaos in het beheer van openbare eigendommen. Hij merkt op dat individuen zich organiseren in bendes die wijken en wegen verdelen, zonder enige juridische grondslag, en dit onder het oog van de autoriteiten.
Lees ook: Tanger start actie tegen illegale parkeerwachters, tientallen arrestaties
Volgens een advocaat van de balie in Rabat hebben gemeentebesturen geen bevoegdheid om openbare wegen te verhuren of burgers te verplichten tot betaling hiervoor. Het principe voor deze ruimtes is gratis gebruik, tenzij het commercieel aangelegde parkings betreft. Het innen van geld door ’gele hesjes’ zonder wettelijke basis is dan ook een vorm van fraude en chantage, en slachtoffers worden aangemoedigd aangifte te doen. Parkeerwachters zelf zijn vaak slachtoffers van een onzichtbaar systeem, waarbij zij slechts een klein deel van de geïnde bedragen ontvangen en werken zonder sociale bescherming. De roep om regulering van de sector klinkt steeds luider.
Ouders in zee verdwenen Medhi Narjissi bezoeken rampplek in Zuid-Afrika
Jamal Ben Saddik maakt comeback in Glory-ring
Dubai levert oom doodgeschoten Firdaous (11) uit aan België
Historisch: Marokko start productie militaire voertuigen
Lamine Yamal vandaag 18: de dag dat Barça een fortuin investeert
Israëliërs massaal terug naar Marokko
3 miljard dirham buiten beeld door illegale parkeerwachters in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko