31 oktober 2024 - 19:40 - Economie
Spanje ziet Marokko als een bedreiging in de auto-industrie. Dankzij lage lonen en aantrekkelijke belastingvoordelen voor autofabrikanten is Marokko in slechts vijf jaar tijd de grootste autoproducent van Afrika geworden met 700.000 auto’s per jaar. Tegen 2030 wil het koninkrijk meer dan een miljoen voertuigen produceren.
Marokko heeft ambitieuze plannen en wil de export van auto’s tegen 2030 verzesvoudigen. De omzet moet dan meer dan 85 miljard euro bedragen (inclusief onderdelen), tegenover 14 miljard euro in 2023. Daarmee komt Marokko dicht in de buurt van de Spaanse productiecapaciteit van 1,8 miljoen auto’s in 2023. Alleen Duitsland produceert meer auto’s in Europa, met 4,1 miljoen voertuigen per jaar.
Lees ook: Chinese autogigant opent tien showrooms in Marokko
Marokko heeft zich gevestigd als belangrijke speler in de wereldwijde auto-industrie. Grote fabrikanten zoals Renault en Stellantis hebben zich de afgelopen tien jaar in het koninkrijk gevestigd en breiden hun productie uit. Renault opende in 2012 een fabriek in Tanger, waar voornamelijk Dacia’s worden geproduceerd. De fabriek produceert jaarlijks 300.000 tot 400.000 Dacia’s en zal dit jaar ook starten met de productie van de hybride Dacia Jogger. In de oude fabriek van Somaca in Casablanca produceert Renault jaarlijks bijna 100.000 Sandero’s en Logans.
De fabriek van Stellantis in Kenitra heeft een productiecapaciteit van 400.000 auto’s per jaar, voornamelijk hybride modellen. CEO Carlos Tavares wil tegen 2030 een miljoen hybride auto’s produceren in Marokko. Ook Chinese bedrijven zien de potentie van Marokko en plannen de bouw van grote fabrieken voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen. Gotion investeert bijvoorbeeld meer dan 1,2 miljard euro in een fabriek nabij Rabat, die in 2026 operationeel moet zijn.
Lees ook: Israël importeert auto’s uit Marokko door Turks embargo
De aantrekkingskracht van Marokko voor autofabrikanten is deels te danken aan de lage lonen. Een arbeider in Marokko verdient tussen 500 en 1000 euro, afhankelijk van zijn opleidingsniveau, terwijl dat in Spanje minstens 1500 euro is. Marokko is bezig met de uitbreiding van de haven Tanger Med om de capaciteit te verdubbelen en de opslagruimte voor auto’s te vergroten van 500.000 naar meer dan een miljoen. Dit baart Spanje zorgen, omdat de productiekosten en energieprijzen cruciaal zijn om de prijs van nieuwe auto’s te beheersen.
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Hakim Ziyech met moeder, Nayef Aguerd en Kurt Zouma in Marrakech
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie