9 december 2024 - 18:00 - Economie
Marokko heeft grote economische ambities. De geografische ligging dicht bij Europa, de concurrerende arbeidskosten en internationale samenwerkingsverbanden, met name met de Verenigde Staten en Spanje, werken in het voordeel van het land. Rabat laat zich inspireren door het Spaanse groeimodel om de eigen economie te stimuleren, met een focus op de auto-industrie.
Ondanks onmiskenbare troeven kende de Marokkaanse economie de afgelopen jaren ups en downs. De groei van zowel het bbp als het bbp per hoofd van de bevolking bleef bescheiden in vergelijking met het potentieel. Er werden zelfs tekenen van vertraging waargenomen. "De zwakke economische prestaties van Marokko dit jaar zijn waarschijnlijk slechts een tijdelijke tegenslag", relativeert James Swanston, analist bij Capital Economics, in de Spaanse krant El Economista. Stéphane Alby, econoom bij BNP Paribas, wijst op een droogte die de landbouwsector hard heeft getroffen. Exclusief de landbouwsector handhaafde de groei zich in het eerste halfjaar van 2024 op een jaarlijks ritme van 3,3%.
Lees ook: Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?
De vooruitzichten blijven echter positief. "Dankzij een lage en stabiele inflatie, een soepeler monetair beleid en een bloeiende maakindustrie verwachten we dat de Marokkaanse economie in 2025 en 2026 met ongeveer 5% zal groeien, sneller dan andere analisten voorspellen", aldus James Swanston. Hij voegt eraan toe: "Op de langere termijn zal de inkomensconvergentie met de Verenigde Staten waarschijnlijk een van de snelste in de opkomende wereld zijn."
Marokko, met een inkomen per hoofd van de bevolking van ongeveer 4200 dollar, staat nog ver af van de 30.000 dollar van Spanje, volgens het IMF. Maar Rabat is vastbesloten de achterstand in te halen door zich te laten inspireren door de economische opkomst van Spanje tussen 1950 en 1974, een periode die gekenmerkt werd door een gemiddelde jaarlijkse groei van 6,3% en de vestiging van grote buitenlandse autofabrikanten.
Renault, al sinds de jaren dertig aanwezig in Marokko, heeft zijn ontwikkeling in de 21e eeuw versneld. De fabrieken in Casablanca en Tanger produceerden sinds hun opening in 2005 en 2012 meer dan vier miljoen voertuigen. Citroën wil tegen 2027 jaarlijks 100.000 voertuigen produceren. De Marokkaanse autoproductie steeg vorig jaar met 15% tot meer dan 500.000 eenheden. Het land produceert nu meer auto’s dan Hongarije en Roemenië en zit Polen op de hielen, aldus Capital Economics.
Lees ook: Auto-industrie: Marokko wordt wereldspeler
"Marokko heeft de laatste tijd ingrijpende veranderingen ondergaan met de ontwikkeling van de autosector. De export van deze sector is in tien jaar tijd meer dan verdrievoudigd, waardoor de weerbaarheid van de economie tegen externe schokken aanzienlijk is verbeterd", benadrukt Stéphane Alby van BNP Paribas.
Grens open: Algerije laat Marokkanen gaan
Uitleveringsprocedure Dubai afgerond: Dikke Nordin voor de rechter
Berkane treft maatregelen tegen koudegolf
Marokkaanse vrouwen niet meer welkom in Dubai
Geweld op universiteit Tetouan: gevangenisstraf voor studenten
Grootschalige fraude ontdekt bij Ramadan-voedselhulp in Marokko
Spanje ontevreden met Marokkaans succes
Vraag en aanbod uit balans op Marokkaanse huizenmarkt
Algerije verrast door vlucht naar Laayoune toe te staan
Koffie wordt nog duurder in Marokko
AliExpress introduceert betaling in dirham
Marjane opent de aanval op Turkse concurrent BIM
Productie Sandero van Marokko naar Roemenië verplaatst?
Tunesische export naar Marokko in vrije val