13 mei 2025 - 19:40 - Economie
De Marokkaanse auto-industrie bloeit en trekt steeds meer Franse fabrikanten aan, terwijl Algerije’s auto-industrie nauwelijks van de grond komt. Marokko positioneert zich als een belangrijke speler in de regio, terwijl Algerije moeite heeft om een vergelijkbare positie te verwerven. De keuzes van grote Franse autobedrijven onderstrepen dit verschil in ontwikkeling.
Verschillende Franse autobouwers hebben de afgelopen jaren hun intrede gedaan in Marokko. Renault opende in 2012 een grote fabriek in Tanger, die vorig jaar 312.000 voertuigen produceerde. Deze fabriek is wereldwijd de grootste van Renault en richt zich volledig op het budgetmerk Dacia. Naast de huidige modellen zal hier vanaf juni volgend jaar ook de Dacia Jogger worden gebouwd. De Dacia Sandero, de voordeligste auto op de markt, is momenteel de best verkochte wagen in Europa.
Lees ook: Marokko goudmijn voor Turkse auto-industrie
Naast Tanger heeft Renault ook een kleinere vestiging in Casablanca, met een jaarlijkse productie van 100.000 eenheden. Het bedrijf investeert verder in een engineeringcentrum in Tetouan, dat momenteel met een honderdtal medewerkers operationeel wordt en in de toekomst zal groeien. Christophe Dridi, industrieel directeur van Dacia, benadrukt dat 80% van de Marokkaanse productie geëxporteerd wordt naar Europese landen zoals Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland.
Ook Stellantis is succesvol in Marokko, met een fabriek die in 2019 in Kenitra werd geopend. Vorig jaar werden hier 175.000 voertuigen geproduceerd, waaronder de Peugeot 208 voor de Europese markt en elektrische modellen zoals de Citroën Ami. Stellantis heeft plannen om 300 miljoen euro te investeren om de productiecapaciteit te verhogen naar 400.000 voertuigen per jaar. Dridi wijst op het complete ecosysteem in Marokko, met gevestigde lokale toeleveranciers, als een belangrijke factor voor succes.
De aantrekkingskracht van Marokko voor deze fabrikanten ligt in de relatief lage productiekosten. Volgens Challenge vertegenwoordigt de waarde van de in Marokko geproduceerde onderdelen ongeveer 65% van de fabricagekosten voor zowel Renault als Stellantis. Een ander significant voordeel zijn de lagere loonkosten in Marokko, die met 5 tot 6 euro per uur aanzienlijk lager liggen dan de meer dan 45 euro in Frankrijk.
Lees ook: Europa beschermt auto-industrie tegen Marokko
In Algerije daarentegen hebben de Franse constructeurs het moeilijker. Een gepland project van Renault voor een kleine fabriek is mislukt. De komst van Abdelmadjid Tebboune aan de macht veranderde de situatie voor Renault negatief. Na een periode van onderbroken productie moest Renault in 2023 de deuren sluiten vanwege overheidsingrijpen. Stellantis heeft meer succes in Algerije met het merk Fiat, dat politiek acceptabeler is. Toch blijft de Algerijnse auto-industrie, met een lage lokale integratiegraad, ver achter bij die van Marokko.
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie