28 juli 2011 - 16:00 - Economie
Royal Air Maroc (RAM), die sinds zes maanden bijna 20 miljoen dirham per week verliest, gaat haar kapitaal openen aan buitenlandse bedrijven en het publiek om een faillissement te vermijden.
De vliegtuigmaatschappij en de Marokkaanse staat denken na over een mogelijke verkoop van 20 tot 30%-belang van RAM aan een buitenlands bedrijf. Air France-KLM, Iberia-British Airways en Emirates zijn hierover reeds gecontacteerd.
De luchtvaartmaatschappij levert slechte resultaten op sinds de ernstige crisis die ze in 2008 kende en zal waarschijnlijk geherkapitaliseerd worden door de "Caisse de Depot et de Gestion" (CDG) en een Marokkaanse bank, om vervolgens een deel van haar kapitaal terug op de beurs te krijgen.
RAM, gedestabiliseerd door de zware concurrentie van low-cost maatschappijen, lijdt ook aan de verslechterende kwaliteit van haar dienstverlening dat regelmatig aan de kaak wordt gesteld door reizigers en professionals. De maatschappij blijft ook "politieke luchtroutes" bedienen, oorzaak van aanzienlijke verliezen.
Royal Air Maroc bezit een vloot van 60 vliegtuigen waarvan 22 in bestelling en bedient meer dan 70 steden over de hele wereld waarvan 60% in Europa.
Romain Saïss leeft mee met Hakim Ziyech (foto)
Marokko moderniseert spoorwegnet met 100 nieuwe treinen
Moeilijke periode voor Sofyan Amrabat
Duitsland vraagt uitlevering Marokkanen voor plofkraken
Hakim Ziyech terug bij Chelsea
Marokkaanse diaspora stuurde 110 miljard dirham naar Marokko in 2022
Marokko moderniseert spoorwegnet met 100 nieuwe treinen
Nieuwe vluchten TUI fly naar Marokko
Witwassen: nieuwe regels voor Marokkaanse vastgoedmakelaars
Nador wordt cluster voor recycling textielproducten
Vogue spoort lezers aan om Marrakech te bezoeken
Predator Oil and Gas stopt gasboringen in Marokko
Marokko op Cybertech Global in Tel Aviv
Spaanse havens vrezen verlies van miljarden euro’s door Tanger Med