28 juli 2011 - 16:00 - Economie
Royal Air Maroc (RAM), die sinds zes maanden bijna 20 miljoen dirham per week verliest, gaat haar kapitaal openen aan buitenlandse bedrijven en het publiek om een faillissement te vermijden.
De vliegtuigmaatschappij en de Marokkaanse staat denken na over een mogelijke verkoop van 20 tot 30%-belang van RAM aan een buitenlands bedrijf. Air France-KLM, Iberia-British Airways en Emirates zijn hierover reeds gecontacteerd.
De luchtvaartmaatschappij levert slechte resultaten op sinds de ernstige crisis die ze in 2008 kende en zal waarschijnlijk geherkapitaliseerd worden door de "Caisse de Depot et de Gestion" (CDG) en een Marokkaanse bank, om vervolgens een deel van haar kapitaal terug op de beurs te krijgen.
RAM, gedestabiliseerd door de zware concurrentie van low-cost maatschappijen, lijdt ook aan de verslechterende kwaliteit van haar dienstverlening dat regelmatig aan de kaak wordt gesteld door reizigers en professionals. De maatschappij blijft ook "politieke luchtroutes" bedienen, oorzaak van aanzienlijke verliezen.
Royal Air Maroc bezit een vloot van 60 vliegtuigen waarvan 22 in bestelling en bedient meer dan 70 steden over de hele wereld waarvan 60% in Europa.
Imam onder vuur na handkus aan minister in Israël (video)
Politicus in Marokko: "Alcohol ok en executie voor corrupten"
Plannen voor nieuwe luchthaven in Marokko concreet
WK 2030: Marokko’s grootste gok of gouden kans?
Marokkaans-Zwitserse Alayah Pilgrim maakt furore op Euro 2025
Renovatie plein wekt woede in Al Hoceima
Plannen voor nieuwe luchthaven in Marokko concreet
WK 2030: Marokko’s grootste gok of gouden kans?
Bedrijven in Marokko massaal ten onder
Marokkaans vastgoed maakt comeback
Dirham in de lift: Marokko ziet munt stijgen
3 miljard dirham buiten beeld door illegale parkeerwachters in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter