28 juli 2011 - 16:00 - Economie
Royal Air Maroc (RAM), die sinds zes maanden bijna 20 miljoen dirham per week verliest, gaat haar kapitaal openen aan buitenlandse bedrijven en het publiek om een faillissement te vermijden.
De vliegtuigmaatschappij en de Marokkaanse staat denken na over een mogelijke verkoop van 20 tot 30%-belang van RAM aan een buitenlands bedrijf. Air France-KLM, Iberia-British Airways en Emirates zijn hierover reeds gecontacteerd.
De luchtvaartmaatschappij levert slechte resultaten op sinds de ernstige crisis die ze in 2008 kende en zal waarschijnlijk geherkapitaliseerd worden door de "Caisse de Depot et de Gestion" (CDG) en een Marokkaanse bank, om vervolgens een deel van haar kapitaal terug op de beurs te krijgen.
RAM, gedestabiliseerd door de zware concurrentie van low-cost maatschappijen, lijdt ook aan de verslechterende kwaliteit van haar dienstverlening dat regelmatig aan de kaak wordt gesteld door reizigers en professionals. De maatschappij blijft ook "politieke luchtroutes" bedienen, oorzaak van aanzienlijke verliezen.
Royal Air Maroc bezit een vloot van 60 vliegtuigen waarvan 22 in bestelling en bedient meer dan 70 steden over de hele wereld waarvan 60% in Europa.
Lamine Yamal baalt: geen auto van FC Barcelona
Trouwen via TikTok: Marokkaanse fkih maken het mogelijk
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokkaanse douaneregels voor auto-overdracht diaspora
Marokkaans Ayoub bakt beste pizza ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje