28 juli 2011 - 16:00 - Economie
Royal Air Maroc (RAM), die sinds zes maanden bijna 20 miljoen dirham per week verliest, gaat haar kapitaal openen aan buitenlandse bedrijven en het publiek om een faillissement te vermijden.
De vliegtuigmaatschappij en de Marokkaanse staat denken na over een mogelijke verkoop van 20 tot 30%-belang van RAM aan een buitenlands bedrijf. Air France-KLM, Iberia-British Airways en Emirates zijn hierover reeds gecontacteerd.
De luchtvaartmaatschappij levert slechte resultaten op sinds de ernstige crisis die ze in 2008 kende en zal waarschijnlijk geherkapitaliseerd worden door de "Caisse de Depot et de Gestion" (CDG) en een Marokkaanse bank, om vervolgens een deel van haar kapitaal terug op de beurs te krijgen.
RAM, gedestabiliseerd door de zware concurrentie van low-cost maatschappijen, lijdt ook aan de verslechterende kwaliteit van haar dienstverlening dat regelmatig aan de kaak wordt gesteld door reizigers en professionals. De maatschappij blijft ook "politieke luchtroutes" bedienen, oorzaak van aanzienlijke verliezen.
Royal Air Maroc bezit een vloot van 60 vliegtuigen waarvan 22 in bestelling en bedient meer dan 70 steden over de hele wereld waarvan 60% in Europa.
Toeristische revolutie in Noord-Marokko
Marokko verzekert zich van WK-ticket met zinderende overwinning
Ryanair wijzigt bagageregels, ook voor Marokko
Feestzalen in Marokko zorgen voor ergernis
Egyptische betaaldienst breidt uit naar Marokko
Marrakech speelt hoofdrol in business David Beckham (video)
Egyptische betaaldienst breidt uit naar Marokko
VAE leidt buitenlandse investeringen in Marokko
Marokko voert volledig zwevende dirham in
Marokko kiest China voor HSL én snelwegen
Marokkaanse snelwegen, succesvolle geldmachine
Marokko wil meer exporteren naar Turkije
Marokkaanse dirham presteert beter dan euro
Geldoverdrachten diaspora: Marokkaanse banken luiden noodklok over plannen EU