28 juli 2011 - 16:00 - Economie
Royal Air Maroc (RAM), die sinds zes maanden bijna 20 miljoen dirham per week verliest, gaat haar kapitaal openen aan buitenlandse bedrijven en het publiek om een faillissement te vermijden.
De vliegtuigmaatschappij en de Marokkaanse staat denken na over een mogelijke verkoop van 20 tot 30%-belang van RAM aan een buitenlands bedrijf. Air France-KLM, Iberia-British Airways en Emirates zijn hierover reeds gecontacteerd.
De luchtvaartmaatschappij levert slechte resultaten op sinds de ernstige crisis die ze in 2008 kende en zal waarschijnlijk geherkapitaliseerd worden door de "Caisse de Depot et de Gestion" (CDG) en een Marokkaanse bank, om vervolgens een deel van haar kapitaal terug op de beurs te krijgen.
RAM, gedestabiliseerd door de zware concurrentie van low-cost maatschappijen, lijdt ook aan de verslechterende kwaliteit van haar dienstverlening dat regelmatig aan de kaak wordt gesteld door reizigers en professionals. De maatschappij blijft ook "politieke luchtroutes" bedienen, oorzaak van aanzienlijke verliezen.
Royal Air Maroc bezit een vloot van 60 vliegtuigen waarvan 22 in bestelling en bedient meer dan 70 steden over de hele wereld waarvan 60% in Europa.
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Algerije aan VN: "Niet zonder Polisario"
Opmerkelijke uitspraak in Marokko: ontrouwe man hoeft cel niet in
Waarom Sofyan Amrabat Saoedische miljoenen weigerde
Marokko rijdt toekomst in: 43.000 nieuwe vrachtwagens
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko