Zoeken

Nador West Med jaagt Spanje angst aan

30 oktober 2025 - 19:00 - Marokko

Marokko staat op het punt een nieuwe, strategische haven in gebruik te nemen die voor serieuze onrust zorgt bij de zuiderburen. De komst van het havencomplex Nador West Med, dat naar verwachting eind 2026 of begin 2027 operationeel wordt, wordt in Spanje gezien als een directe uitdaging voor de nationale havens.

Nador West Med heeft een uiterst strategische ligging aan de Straat van Gibraltar en is ontworpen om schepen van grote omvang te ontvangen. Het positioneert zich als een geduchte concurrent voor de Spaanse havens van Algeciras en Valencia. De initiële capaciteit wordt geschat op 3,5 miljoen containers per jaar, met een potentieel van 5,5 miljoen. Ter vergelijking: de haven van Algeciras verwerkte in 2024 zo’n 4,7 miljoen containers. De nieuwe haven is bedoeld als aanvulling op Tanger Med, die in 2024 al 10,2 miljoen containers behandelde.

Lees ook: Versnelling ingezet: Nador West Med pompt 2 miljard in nieuwe projecten

Het project omvat meer dan alleen de havenfaciliteiten. Het complex beschikt over een geïntegreerde vrijhandelszone van 8000 hectare, een energieplatform met onder meer een LNG-terminal en een aansluiting op de Maghreb-Europa-gaspijpleiding.

De ontwikkeling van Nador West Med, die met meer dan 300 miljoen euro wordt ondersteund door de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD), leidt in Spanje tot strategische discussies. De Marokkaanse haven vormt een reële bedreiging voor de Spaanse havens in de westelijke Middellandse Zee. Critici stellen dat de Europese steun indirect neerkomt op het ondersteunen van een concurrent van de Spaanse economie.

Lees ook: Marokko bouwt zich rijk, gigantische infrastructuurwerken in 2026

De vrees is niet beperkt tot de logistieke sector. Marokko’s groeiende rol in de auto-industrie baart eveneens zorgen. Rapporten suggereren dat bepaalde automodellen die momenteel in Spaanse fabrieken worden geassembleerd, zouden kunnen worden verplaatst naar Marokko vanwege de lagere productiekosten. Dergelijke delokalisaties zouden een negatieve impact hebben op de Spaanse sector, met verlies van banen en toegevoegde waarde.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team