23 oktober 2025 - 08:00 - Marokko
De Marokkaanse overheid heeft een ambitieuze blik geworpen op 2026, met plannen voor de lancering van een reeks gigantische infrastructuurprojecten. Er worden omvangrijke investeringen gedaan in strategische sectoren zoals wegen, spoorwegen, havens, logistiek en lucht- en zeevervoer. Het doel is de nationale infrastructuur ingrijpend te moderniseren en uit te breiden. Deze projecten, waarvan de details zijn vastgelegd in het Wetsontwerp voor de Begroting 2026, moeten de concurrentiepositie van Marokko versterken en het land klaarmaken voor grote internationale evenementen.
Op het vlak van wegeninfrastructuur is een aanzienlijke investering gepland. Er wordt 1,9 miljard dirham uitgetrokken voor de start van de eerste secties van de 127 kilometer lange expresweg Ain Aouda–Oued Zem, waarvan 1,12 miljard dirham in 2026. Daarnaast wordt bijna 665,5 miljoen dirham gereserveerd voor de verdere modernisering van de nationale weg RN7, met focus op de tracés Tizi N’tasset–Tafinghout (30 km) en Ouirgane–Tlat N’yacoub (34 km). Een cruciaal project is de 192 kilometer lange wegverbinding van de haven Nador West Med met het nationaal netwerk. Hier is een totale investering van 2,4 miljard dirham mee gemoeid, met 400 miljoen aan betalingskredieten en 1,7 miljard aan verbintenissen.
Lees ook: Spanje steekt 2 miljard in energienetwerk en Marokko-verbinding
In 2026 gaan ook diverse snelwegprojecten verder. Dit betreft de continentale snelweg Rabat–Casablanca (59 km, 6,95 miljard dirham), de snelweg Tit Mellil–Berrechid (30 km, 2,5 miljard dirham), die al voor 86 procent voltooid is, en de snelweg Guercif–Nador (104 km, 7,8 miljard dirham). Parallel aan deze bouwwerkzaamheden zal Nationaal Agentschap voor Verkeersveiligheid (NARSA) de nationale strategie 2017–2026 voortzetten, met als doel het aantal verkeersdoden tegen eind 2026 onder de 1900 te brengen.
Op het waterfront staan eveneens grootschalige werken op stapel. De bouw van de nieuwe haven Dakhla Atlantique (13 miljard dirham) bereikt 45 procent voltooiing. Deze haven wordt uitgebreid met 1,24 miljard dirham extra om de ontwikkeling van groene waterstof te faciliteren. In Casablanca zijn beschermingswerken aan de haveninfrastructuur ter waarde van 1,18 miljard dirham voorzien om de veiligheid en competitiviteit te verhogen. Verder zal 563,8 miljoen dirham worden besteed aan kustbeschermingsprojecten tussen Sidi Moussa en Salé.
De spoorweginfrastructuur wordt niet vergeten. Plannen omvatten de verlenging van de HSL naar Marrakech over 430 kilometer en de voorbereiding van het Regionaal Expresnetwerk (RER) in de zones Casablanca–Settat, Rabat–Salé–Kenitra en Marrakech–Safi. Andere projecten betreffen de bouw van nieuwe stations (Casablanca-Zuid, Benslimane, luchthaven Mohammed V), de aanleg van 260 kilometer nieuwe sporen, de renovatie van vijf bestaande stations en de aankoop van 48 nieuwe generatie treinen.
Lees ook: Koning Mohammed VI stelt prioriteiten voor 2026 vast
Tot slot implementeert luchthavenbedrijf ONDA een investeringsprogramma van 25 miljard dirham tot 2030, gericht op de bouw van nieuwe terminals en banen in Casablanca, de verdubbeling van terminals in Marrakech, Agadir en Fez, en een nieuwe terminal in Tanger. Deze projecten, die in verschillende stadia van realisatie verkeren, hebben als doel de capaciteit en concurrentiekracht van Marokko’s luchthavens te verhogen ter voorbereiding op het WK van 2030. De regering wil bovendien een nieuwe nationale politiek voeren voor een soevereine koopvaardijvloot en een maritiem verkeerscentrum in het zuiden oprichten als aanvulling op het centrum in Tanger.