19 januari 2021 - 18:00 - Wereld
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het bedrijf van de bekende Marokkaans Nederlandse vlogger Mo Bicep op de vingers getikt voor het misleiden van consumenten via neplikes en nepvolgers.
Bicep Papa, het bedrijf van Mohamed Lemhadi, beter bekend als Mo Bicep, verkoopt voedingssupplementen en aanverwante producten en maakt veel reclame via social media. Volgens onderzoek van marktwaakhond ACM, kocht het bedrijf tussen september 2018 en augustus vorig jaar 98.000 nepvolgers en 27.000 neplikes.
Als Bicep Papa daar niet mee stopt, moet het bedrijf een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro. Het gebruik van neplikes en nepvolgers kan een positiever beeld schetsen van een bedrijf en de producten die worden aangeboden, hierdoor worden consumenten misleid en dat is verboden. Het is de eerste keer dat de ACM een sanctie oplegt wegens misleiding via nepvolgers en -likes.
De webshop zegt inmiddels geen gebruik meer te maken van nepvolgers en neplikes, maar het bedrijf moet ook voor eind januari alle eerder aangekochte nepvolgers en -likes verwijderen van sociale media.
Ryanair’s geheime wapen voor recordwinsten? Vluchten naar Marokko
Waarom Hamza Igamane twee verschillende namen gebruikt
Marokkaans plan voor militaire operatie in Sahara ligt klaar
"Geen enkel Arabisch land is nog beschermd tegen Israël"
Marokkaanse elite-universiteit zet 16 leerlingen op straat na ruzie
Ezelraces in Marokko: viraal succes maar ook veel kritiek
Eurostat: Marokko in top drie, Algerije afwezig
Hoe de Mocro maffia de grootste bedreiging van Nederland werd
Marokkaanse aangerand in kliniek in India, arts opgepakt
Rekening van 38.000 euro na weekje Marokko, Orange reageert
Harde aanpak Marokkanen op luchthaven Istanbul
Oorlogsschepen escorteren jacht bij Ceuta, Koning Mohammed VI aan boord?
Gevaarlijke Marokkaanse tomaten van de markt gehaald in Nederland
Marokkaan vrijgelaten na miljoenenroof in Duitsland: "Onvoldoende bewijs"