4 augustus 2020 - 14:40 - Economie
Marokko besloot op 31 juli 2018 zonder waarschuwing de douane van Bni Nsar naar Melilla definitief te sluiten voor goederen. Dit besluit heeft ernstige gevolgen voor de enclave.
De Marokkaanse autoriteiten verklaarden toen dat de sluiting van de douane een "soeverein en normaal besluit" was. De plotse sluiting werd nooit met de Spaanse autoriteiten besproken.
Abdelhafid El Jaroudi, voorzitter van de Kamer van Koophandel, Industrie en Diensten van de oostelijke regio van Marokko, stelt dat de sluiting toen werd gewenst door exporteurs en importeurs die containers rechtstreeks in de nieuwe haven van Nador wilden lossen.
In Melilla wordt het besluit als "eenzijdig" beschreven en als een "enorme belediging" voor de enclave en voor Spanje beschouwd. De maatregel heeft "catastrofale" gevolgen gehad voor de bevolking van Melilla, vooral omdat veel goederen via deze douane de stad binnenkwamen.
"Spanje doet niets om een oplossing te vinden voor deze onhoudbare situatie", zegt Antonio Mena, voorzitter van de douanevakbond in Melilla. De Covid-19-crisis heeft de situatie nog verslechterd daar Marokko zijn grenzen nu volledig heeft gesloten en een heropening niet gepland staat.
Voor Andrés Cabrero, secretaris van de vakbond, is de enige oplossing dat Melilla, net als de Canarische Eilanden, deel gaat uitmaken van het communautair douanegebied.
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie