20 november 2020 - 15:00 - Economie
De Spaanse enclaves Sebta en Melilla en de omliggende gebieden in Marokko staan aan het begin van een nieuw tijdperk nu de handel in smokkelwaar geheel is stilgevallen. In het jaarverslag van de Economische, Sociale en Milieuraad (CESE) is een nieuw ontworpen strategie opgenomen voor het creëren van banen in de regio en de toekomstige ontwikkeling van het gebied.
Volgens het rapport zou het "zeer georganiseerde en gestructureerde verkeer, waarvan slechts een deel zichtbaar is", definitief verboden moeten worden aan de hand van een stappenplan dat de CESE heeft ontwikkeld, meldt Les Eco.
De stopzetting van deze informele handel tussen de twee enclaves en Marokko is een noodzakelijke beslissing om verandering in de regio teweeg te brengen. Hoewel de uitbraak van het coronavirus een belangrijke rol speelt in de huidige situatie, wordt er in het rapport gepleit voor een geïntegreerde ontwikkelingsstrategie.
Een van de aanbevelingen van de CESE is om in de omgeving van Fnideq een economische zone aan te leggen, die onderdeel moet worden van de "industriële corridor" die zich uitstrekt, langs de mediterrane kust van Marokko, van de haven Tanger Med tot de haven Nador West Med. Ook wordt er in het rapport aanbevolen om een land- en belastingregime in te voeren in het noorden van Marokko, om investeerders aan te trekken. Dit zou niet alleen moeten leiden tot meer industrie, maar ook tot een toeristisch aanbod dat de concurrentie met Sebta en Melilla aan zou kunnen gaan.
De autoriteiten van Sebta en Melilla en vele experts, vragen zich echter af hoe de regio weer terug kan keren naar het niveau van voor de coronacrisis, zonder informele handel.
Over de situatie in Sebta is een rapport geschreven door Kissy Chandiramani Ramesh, een adviseur van de regionale regering van Sebta, en Jaime Bustillo Galvez, econoom en ex- regionale adviseur in de enclave. Zij merken op dat de invoer van Sebta in het eerste kwartaal van 2020 met 44,3% is gedaald ten opzichte van 2019. Volgens dit rapport zal "de onzekerheid betrekking hebben op 40,5% van de invoer, als Marokko blijft vasthouden aan een sluiting van de grenzen".
Europa zoekt naar deze vermiste Marokkaanse topsporters
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Rapper Anas en Fidji Ruiz zwaargewond na ongeval in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!