23 november 2024 - 11:20 - Wereld
De Renault-fabriek in Oued Tlelat, vlakbij Oran in Algerije, verkeert in zwaar weer. De fabriek, die in 2014 met veel fanfare werd geopend, was een bron van trots voor de Algerijnse overheid. Eindelijk had het land een eigen autofabriek, die de concurrentie aan zou gaan met de Renault-fabriek in Tanger, Marokko.
De Franse autobouwer, die 49% van de aandelen bezit, werkte samen met het Algerijnse nationale investeringsfonds (FNI) en de nationale maatschappij voor industriële voertuigen (SNVI). De fabriek zou 350 banen creëren en 25.000 voertuigen per jaar produceren: een Dacia Logan, omgedoopt tot Renault Symbol voor de lokale markt.
Lees ook: Marokko produceert 17% verkochte Renault’s in de wereld
Het oorspronkelijke doel was om de productie op te voeren tot 75.000 auto’s per jaar. De fabriek in Oran haalde echter bij lange na niet de ambities van zijn Marokkaanse tegenhanger in Tanger, die al drie modellen produceerde (Sandero, Lodgy en Dokker) met een capaciteit van 400.000 voertuigen per jaar, waarvan 90% voor export.
De Algerijnse fabriek ligt sinds 2020 stil vanwege een gebrek aan onderdelen. Onlangs gingen er geruchten over een mogelijke sluiting, maar die werden snel ontkend door Rémi Houillons, directeur van Renault Production Algérie. Toch is de situatie verre van rooskleurig. In oktober werd een drastisch herstructureringsplan met ontslagen aangekondigd om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen.
Renault Algerije wacht al meer dan een jaar op een nieuwe vergunning van het Algerijnse ministerie van Industrie, die essentieel is om de productie te hervatten. Een herstartplan met nieuwe modellen is ingediend, maar stuit vooralsnog op een muur van stilte. "We betreuren deze situatie", zegt Houillons, die zich bewust is van de problemen voor de werknemers, die al 40 maanden werkloos zijn.
Lees ook: Renault produceert eerste hybride auto in Marokko
De toekomst van de fabriek in Oran hangt af van de beslissing van de Algerijnse autoriteiten. Renault zegt klaar te staan om de productie te hervatten en bij te dragen aan de heropleving van de Algerijnse auto-industrie, maar de tijd dringt en de wens om definitief te vertrekken is aanwezig.
Dit verandert op de luchthaven van Al Hoceima
Marokko zet zich schrap voor extreem weer
Verwarde Marokkaanse van dak in Istanbul gehaald en land uitgezet
Marokko’s kostbaarste exportproduct: zijn eigen talent
Woede over rederij Balearia op Marokko-route
’Imad Marrakech’ gaf vanuit Brusselse cel opdracht voor (vergis)moord
Verwarde Marokkaanse van dak in Istanbul gehaald en land uitgezet
’Imad Marrakech’ gaf vanuit Brusselse cel opdracht voor (vergis)moord
Terugroepactie in Marokko geproduceerde Peugeots
Mocro Maffia-acteur Marouane Meftah in de fout
Vrouw in Antwerpen vermomt zich als moslima om diefstal te plegen
Onveilig Brussel: de keiharde oproep van burgemeester Saliha Raïss
Opvallende trend: Marokkanen verkiezen Spaanse stranden
Marokko schiet Portugal te hulp