Zoeken

Marokko: chocolademarkt bloeit ondanks coronacrisis

14 mei 2021 - 19:00 - Economie

©

De chocoladeconsumptie neemt toe ondanks de coronacrisis. Er worden steeds meer chocoladerepen verkocht. Dat blijkt uit gegevens gepubliceerd door de baas van Nestlé, één van de grootste in Marokko gevestigde ondernemingen.

Imane Zaoui, algemeen directeur van Nestlé Marokko, vertelt aan L’Economiste dat de coronacrisis en de beperkende maatregelen de voedingsgewoonten van mensen heeft beïnvloed, wat een weerslag heeft op de handel. De maandenlange lockdown in Marokko heeft de zaak van de massaconsumptie geen goed gedaan, maar chocolade en suikergoed zijn echter aan de slechte verkopen ontsnapt. Volgens AC-Nielsen gegevens, een wereldwijd data- en analysebedrijf, vertoont de sector een duidelijke expansie tussen 2018 en 2020, van 670 miljoen dirham naar meer dan 710 miljoen dirham".

De consumptie verzwakt niet en dat is een goede zaak voor nationale fabrikanten in de sector, zoals de Cherifian Chocolate Company, Pralinor, Ebbo, Bigor of Pastor. Deze laatste hebben hun productie de laatste jaren opgevoerd om aan de vraag te voldoen. De chocoladeconsumptie van de Marokkaan heeft waarschijnlijk de 1 kilogram per jaar overschreden die in 2018 werd geregistreerd. Hetzelfde geldt voor de productie, die in 2019 de 15.000 ton heeft overschreden. Het gaat hoofdzakelijk om chocolade in repen, blokken, platen (gevuld en ongevuld) en ander chocolade- suikergoed.

Naast de plaatselijke productie hebben ook internationale labels zich met hun producten op de Marokkaanse markt gevestigd, waarbij hun merk zichtbaar zeer populair is, zoals bijvoorbeeld het geval is voor Mars, Ferrero, Maruja, Mondelez en Nestlé. Deze laatste onderscheidt zich door zijn beleid met betrekking tot de prijs-kwaliteitverhouding, in het uitgestrekte concurrentieklimaat. Volgens de directeur van Nestlé zijn sommige consumenten op zoek naar producten van een superieure kwaliteit.

De verschillende spelers, internationaal en lokaal, hebben ook hun commercieel beleid en verkooptechnieken gewijzigd door dichter bij de klanten in de regio’s aanwezig te zijn. Dit verklaart ook de waargenomen stijging in de verkoopcijfers. "Investeringen die ons in staat zullen stellen nog nauwer aan te sluiten bij onze consumenten", aldus het hoofd van Nestlé.

Bladna.nl