30 juli 2013 - 13:23 - Cultuur
De Marokkaanse zenders Al Aoula, 2M, Al Maghribia, Tamazight TV en Assadissa zijn in de 12 eerste dagen van de Ramadan door 8,15 miljoen Marokkanen bekeken. Volgens MarocMétrie is dat 74,3% van de kijkers.
De hoogste kijkdichtheid op Al Aoula en 2M werd behaald tijdens de verborgen camera en Marokkaanse sitcoms. Samen werden ze bekeken door 8,1 miljoen Marokkanen, met een piek van 9,2 miljoen op 22 juli.
Marokkanen kijken dus vooral naar nationale zenders tijdens de iftar, tussen 19u45 en 21u30. MarocMétrie geeft geen informatie over andere zenders bekeken door Marokkanen.
Marokkaanse zenders investeren jaarlijks miljoenen in hun Ramadan-programmering. Advertentietarieven liggen ook veel hoger tijdens het vasten. Een commercial van 30 seconden tijdens de iftar kan oplopen tot 109.400 dirham.
Toch blijven de Ramadan-programma’s vrij slecht en mijden Marokkanen heel snel de nationale zenders. Tijdens Ramadan 2012 koos 50,5% kijkers voor buitenlandse - en vooral Arabische - zenders.
Kijkcijfers Ramadan 2012
– 2M: 36,7%
– Al Aoula: 8%
– Al Maghribia: 3,9%
Dit verandert op de luchthaven van Al Hoceima
Marokko zet zich schrap voor extreem weer
Verwarde Marokkaanse van dak in Istanbul gehaald en land uitgezet
Marokko’s kostbaarste exportproduct: zijn eigen talent
Woede over rederij Balearia op Marokko-route
’Imad Marrakech’ gaf vanuit Brusselse cel opdracht voor (vergis)moord
Douzi trekt grens na online roddels over privéleven
Latifa Raafat onthult cruciale rol Koning Hassan II in haar leven
Grote Bollywood-productie in Marokko opgenomen
Zangeres Vitaa openhartig over haar leven als moslima
Historische kaart legt ongelofelijke reis Ibn Battuta vast
Amerikaanse realitysterren strijken neer in Marokko
Releasedatum Mocro Maffia spin-off ’Tonnano’ bekend
Sandra Oh schittert in vintage kaftan op filmaffiche ’Good Fortune’