30 juli 2013 - 13:23 - Cultuur
De Marokkaanse zenders Al Aoula, 2M, Al Maghribia, Tamazight TV en Assadissa zijn in de 12 eerste dagen van de Ramadan door 8,15 miljoen Marokkanen bekeken. Volgens MarocMétrie is dat 74,3% van de kijkers.
De hoogste kijkdichtheid op Al Aoula en 2M werd behaald tijdens de verborgen camera en Marokkaanse sitcoms. Samen werden ze bekeken door 8,1 miljoen Marokkanen, met een piek van 9,2 miljoen op 22 juli.
Marokkanen kijken dus vooral naar nationale zenders tijdens de iftar, tussen 19u45 en 21u30. MarocMétrie geeft geen informatie over andere zenders bekeken door Marokkanen.
Marokkaanse zenders investeren jaarlijks miljoenen in hun Ramadan-programmering. Advertentietarieven liggen ook veel hoger tijdens het vasten. Een commercial van 30 seconden tijdens de iftar kan oplopen tot 109.400 dirham.
Toch blijven de Ramadan-programma’s vrij slecht en mijden Marokkanen heel snel de nationale zenders. Tijdens Ramadan 2012 koos 50,5% kijkers voor buitenlandse - en vooral Arabische - zenders.
Kijkcijfers Ramadan 2012
– 2M: 36,7%
– Al Aoula: 8%
– Al Maghribia: 3,9%
Vrouw rapper Gims verlaat man én Marrakech
Noord-Marokko worstelt met bedelende kinderen
Royal Air Maroc wil luxe voor iedereen
Eeuwen na Al-Andalus keert Arabisch terug in Spanje
Britten verlaten Costa del Sol voor Marokko
Marokko introduceert mystery guests in hotels
Vrouw rapper Gims verlaat man én Marrakech
Sean Paul kiest Marokko voor nieuwe videoclip (video)
French Montana en Swae Lee openen FIFA WK clubs
Uitstel voor Saad Lamjarred na chantage
Geheimen van Marokko: de gouden draden van het brokaat
Saad Lamjarred vecht deze week celstraf voor verkrachting aan
Chinese tv-hit kookt in Tanger
"Holy sh!t"-actrice Nora Dari in tranen op set