30 juli 2013 - 13:23 - Cultuur
De Marokkaanse zenders Al Aoula, 2M, Al Maghribia, Tamazight TV en Assadissa zijn in de 12 eerste dagen van de Ramadan door 8,15 miljoen Marokkanen bekeken. Volgens MarocMétrie is dat 74,3% van de kijkers.
De hoogste kijkdichtheid op Al Aoula en 2M werd behaald tijdens de verborgen camera en Marokkaanse sitcoms. Samen werden ze bekeken door 8,1 miljoen Marokkanen, met een piek van 9,2 miljoen op 22 juli.
Marokkanen kijken dus vooral naar nationale zenders tijdens de iftar, tussen 19u45 en 21u30. MarocMétrie geeft geen informatie over andere zenders bekeken door Marokkanen.
Marokkaanse zenders investeren jaarlijks miljoenen in hun Ramadan-programmering. Advertentietarieven liggen ook veel hoger tijdens het vasten. Een commercial van 30 seconden tijdens de iftar kan oplopen tot 109.400 dirham.
Toch blijven de Ramadan-programma’s vrij slecht en mijden Marokkanen heel snel de nationale zenders. Tijdens Ramadan 2012 koos 50,5% kijkers voor buitenlandse - en vooral Arabische - zenders.
Kijkcijfers Ramadan 2012
– 2M: 36,7%
– Al Aoula: 8%
– Al Maghribia: 3,9%
Strenge controle op brandstof in Marokko
Marokkaanse diaspora massaal naar huis
Duizenden banen bedreigd in Marokko
Anouar Ait El Hadj schittert in Champions League
Real Madrid geeft jonge slachtoffer aardbeving Al Haouz nieuwe thuis
Halal vlees op school in Canada, ouders boos
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Podium ingestort tijdens optreden Adil El Miloudi
Mawazine in de problemen: bedrijf eist honderdduizenden euro’s
Wie is Sheikha Mahra, de prinses die French Montana’s hart veroverde?
Moordzaak man Rym Fikri: weduwe komt niet opdagen
Soundos El Ahmadi neemt pauze: "Gezin eerst!"
Michael Kors geniet van "wonderbaarlijk" Marokko (foto’s)
Fat Joe waarschuwt French Montana na verloving met Dubai-prinses