30 juli 2013 - 13:23 - Cultuur
De Marokkaanse zenders Al Aoula, 2M, Al Maghribia, Tamazight TV en Assadissa zijn in de 12 eerste dagen van de Ramadan door 8,15 miljoen Marokkanen bekeken. Volgens MarocMétrie is dat 74,3% van de kijkers.
De hoogste kijkdichtheid op Al Aoula en 2M werd behaald tijdens de verborgen camera en Marokkaanse sitcoms. Samen werden ze bekeken door 8,1 miljoen Marokkanen, met een piek van 9,2 miljoen op 22 juli.
Marokkanen kijken dus vooral naar nationale zenders tijdens de iftar, tussen 19u45 en 21u30. MarocMétrie geeft geen informatie over andere zenders bekeken door Marokkanen.
Marokkaanse zenders investeren jaarlijks miljoenen in hun Ramadan-programmering. Advertentietarieven liggen ook veel hoger tijdens het vasten. Een commercial van 30 seconden tijdens de iftar kan oplopen tot 109.400 dirham.
Toch blijven de Ramadan-programma’s vrij slecht en mijden Marokkanen heel snel de nationale zenders. Tijdens Ramadan 2012 koos 50,5% kijkers voor buitenlandse - en vooral Arabische - zenders.
Kijkcijfers Ramadan 2012
– 2M: 36,7%
– Al Aoula: 8%
– Al Maghribia: 3,9%
Marokko schrapt douanerechten op Turkse importen
Hakim Ziyech weigert miljoenenvoorstellen uit Golf
Marokkaanse en Nederlandse vrouwen sterven door explosie in Spaanse bar
Tetouan sluit vieze fastfoodzaken
Weer vrouw aangerand op straat in Tanger: publieke woede groeit
Vijgcactus in Marokko is onbetaalbare luxe geworden
Kusscène in Tanger leidt tot grote rel
Ticketprijzen comeback Saad Lamjarred in Marokko schokken
Geliefde Marokkaanse presentatrice Kaoutar Boudarraja overleden
Latifa Raafat voor de rechter
Ragheb Alama: "Harira, tajine en thee in Marokko"
Ophef in Tanger om kus tijdens opnames film
Rosalía smoorverliefd op Marokkaanse stad
50 Cent deelt unieke beelden van trip in Marokko (video)