Marokko weigerde repatriëringen door toon Nederland
Rabat weigerde Marokkaanse Nederlanders naar Nederland te laten terugkeren na de sluiting van de grenzen, vanwege de manier waarop het Europees land hun repatriëring eiste.
24 september 2019 - 14:40 - Nederland
Een groep Marokkaanse Nederlanders heeft aan Nederland hulp gevraagd in hun strijd tegen de dubbele nationaliteit. Het groepje schrijft in een manifest dat ze niet voor de Marokkaanse nationaliteit hebben gekozen en dat ze daar graag afstand van willen doen.
Het kabinet moet de kwestie vandaag bespreken. D66-Kamerlid Jan Paternotte gaat aan het kabinet vragen om Marokkanen die afstand willen doen van hun Marokkaanse nationaliteit te helpen.
In het manifest leest men dat Marokko na 50 jaar, arbeidsmigranten nog steeds niet los wil laten. "Marokko heeft een scala aan instituties in het leven geroepen om Marokkanen in Nederland te bespioneren, te intimideren, te verleiden, te rekruteren, te corrumperen."
Volgens de ondertekenaars zijn 400.000 Marokkaanse Nederlanders daardoor niet vrij om mensenrechtenschendingen in Marokko te bespreken. Ook moeten Marokkanen in het buitenland zich daardoor houden aan de wetten van het koninkrijk. "Of het nou gaat om geboorte, naamgeving, huwelijk, echtscheiding, reizen, seksuele oriëntatie, religie, secularisme en sterven en eren; wij houden rekening met de Marokkaanse wetten en straffen."
Twaalf Marokkaanse Nederlanders ondertekenden het manifest. Habib El Kaddour, één van de ondertekenaars, vertelde aan NOS Radio 1 Journaal dat er veel meer mensen zijn die afstand willen doen van hun Marokkaanse nationaliteit, maar dat niet durven zeggen.
Nederland registreert sinds 2014 geen tweede nationaliteit meer. Vanavond vindt tevens een debat plaats in het Amsterdamse debatcentrum de Balie over de invloed van Marokko op Nederlanders met een dubbele nationaliteit.
Lees meer
Rabat weigerde Marokkaanse Nederlanders naar Nederland te laten terugkeren na de sluiting van de grenzen, vanwege de manier waarop het Europees land hun repatriëring eiste.
Ruim een jaar geleden publiceerde een groep Nederlanders van Marokkaanse herkomst een manifest waarin ze duidelijk maakten af te willen van de Marokkaanse nationaliteit. De...
Minister Nasser Bourita van Buitenlandse zaken heeft donderdag het "politiek opportunisme" van Nederland aan de kaak gesteld met betrekking tot de repatriëring van in Marokko...
De Nederlandse minister van Buitenlandse zaken heeft een beroep gedaan op Marokko om Nederlanders die nog in het koninkrijk vastzitten naar Nederland te laten vertrekken.
Laila Ezzeroili, Nederlandse publicist van Marokkaanse afkomst, wil graag afstand doen van haar tweede nationaliteit. Dat vertelt ze zelf in Op1 op NPO.