16 november 2018 - 10:00 - Economie
De Marokkaanse HSL "Al Boraq" is donderdag door Koning Mohammed VI en de Franse President Emmanuel Macron ingehuldigd.
Het project vergde een investering van 22,9 miljard dirham en is de eerste in de Maghreb en Afrika. De "Marokkaanse TGV" zal Tanger en Casablanca in 02:10 uur verbinden tegen 04:45 uur eerder. Tussen Tanger en Kenitra duurt de rit 50 minuten tegen 03:15 uur en tussen Tanger en Rabat 01:20 uur tegen 03:15 uur tot nu toe.
Volgens verwachtingen van spoorwegmaatschappij ONCF zal het passagiersaantal van 3 miljoen naar 6 miljoen toenemen in 3 jaar tijd. De HSL helpt ook de verkeersveiligheid verbeteren en het milieu te beschermen.
Verder zal dankzij de Marokkaanse hogesnelheidslijn de capaciteit voor vrachtvervoer afkomstig uit Tanger Med worden verhoogd, de expertise en knowhow worden ontwikkeld en de overdracht van ervaring worden bevorderd.
De aanlegfase bracht 30 miljoen directe en indirecte werkdagen met zich mee, terwijl de operationele fase goed is voor 1500 directe en 800 indirecte banen.
Anouar Ait El Hadj schittert in Champions League
Real Madrid geeft jonge slachtoffer aardbeving Al Haouz nieuwe thuis
Halal vlees op school in Canada, ouders boos
Prinses Lalla Salma duikt weer op in Marokko
Laatste rit in noodlottige kabelbaan: het verhaal van Hind en Aziz
Drie jaar cel voor Marokkaanse activiste Saida El Alami na koninklijke gratie
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko