16 november 2018 - 10:00 - Economie
De Marokkaanse HSL "Al Boraq" is donderdag door Koning Mohammed VI en de Franse President Emmanuel Macron ingehuldigd.
Het project vergde een investering van 22,9 miljard dirham en is de eerste in de Maghreb en Afrika. De "Marokkaanse TGV" zal Tanger en Casablanca in 02:10 uur verbinden tegen 04:45 uur eerder. Tussen Tanger en Kenitra duurt de rit 50 minuten tegen 03:15 uur en tussen Tanger en Rabat 01:20 uur tegen 03:15 uur tot nu toe.
Volgens verwachtingen van spoorwegmaatschappij ONCF zal het passagiersaantal van 3 miljoen naar 6 miljoen toenemen in 3 jaar tijd. De HSL helpt ook de verkeersveiligheid verbeteren en het milieu te beschermen.
Verder zal dankzij de Marokkaanse hogesnelheidslijn de capaciteit voor vrachtvervoer afkomstig uit Tanger Med worden verhoogd, de expertise en knowhow worden ontwikkeld en de overdracht van ervaring worden bevorderd.
De aanlegfase bracht 30 miljoen directe en indirecte werkdagen met zich mee, terwijl de operationele fase goed is voor 1500 directe en 800 indirecte banen.
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Marokko en Algerije wedijveren ook over militair budget
Remco Evenepoel woest: "Oumi komt uit welgestelde Marokkaanse familie!"
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?