16 november 2018 - 10:00 - Economie
De Marokkaanse HSL "Al Boraq" is donderdag door Koning Mohammed VI en de Franse President Emmanuel Macron ingehuldigd.
Het project vergde een investering van 22,9 miljard dirham en is de eerste in de Maghreb en Afrika. De "Marokkaanse TGV" zal Tanger en Casablanca in 02:10 uur verbinden tegen 04:45 uur eerder. Tussen Tanger en Kenitra duurt de rit 50 minuten tegen 03:15 uur en tussen Tanger en Rabat 01:20 uur tegen 03:15 uur tot nu toe.
Volgens verwachtingen van spoorwegmaatschappij ONCF zal het passagiersaantal van 3 miljoen naar 6 miljoen toenemen in 3 jaar tijd. De HSL helpt ook de verkeersveiligheid verbeteren en het milieu te beschermen.
Verder zal dankzij de Marokkaanse hogesnelheidslijn de capaciteit voor vrachtvervoer afkomstig uit Tanger Med worden verhoogd, de expertise en knowhow worden ontwikkeld en de overdracht van ervaring worden bevorderd.
De aanlegfase bracht 30 miljoen directe en indirecte werkdagen met zich mee, terwijl de operationele fase goed is voor 1500 directe en 800 indirecte banen.
Marokko-Algerije: shirt-oorlog...
Marokkaanse imams weigeren na Ramadan terug te keren uit Europa
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Oussama El Azzouzi: sterke concurrent voor Sofyan Amrabat
Marhaba 2024 belooft extra druk te worden
Boom hotelsector in Marokko baart zorgen op Canarische Eilanden
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld