7 juni 2020 - 12:10 - Economie
De coronacrisis heeft ernstige gevolgen voor de Marokkaanse HSL. Sinds 23 maart dit jaar rijdt de Al Boraq niet meer in Marokko.
In 2019, eerste activiteitsjaar voor Al Boraq, boekte de Marokkaanse HSL succes met 3 miljoen passagiers. "Sinds Al Boraq is gaan rijden wordt ik niet meer aangevallen in de media, ik ga er dus van uit dat het project een succes is en dat het het wachten waard was.", verklaarde Mohamed Rabie Khlie, baas van de Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF, enkele maanden geleden tijdens de presentatie van het activiteitenrapport van de HSL.
Begin 2020 bleef het aantal passagiers groeien met 9 miljoen reizigers in het eerste kwartaal. Het succes was echter van korte duur.
Door de coronacrisis besloten de Marokkaanse autoriteiten op 23 maart het HSL-verkeer te stoppen. De treinstations van Rabat-Agdal en Salé-Tabriquet werden op 18 april gesloten. Sindsdien heeft de HSL niets meer opgebracht.
Sinds begin juni rijden opnieuw een aantal treinen in Marokko, wat niet het geval is van de HSL-treinen. De financiële gevolgen daarvan zijn nog onduidelijk. De ONCF weigert daar voorlopig over te communiceren.
Rederij FRS rekrutering Operatie Marhaba
Marokko schaft binnenkort dubbele controle PCR- vaccinatiepas af
16 mei 2003, pijnlijke wake-up call voor Marokko
Klachten tegen overheidsfunctionarissen in Marokko nemen toe
Favoriete serie Marokkanen ’Standing Up’ stopt
Tarik Khbabez verliest op knockout van Plazibat
Marrakech: toeristen woedend over exorbitante prijzen
Nieuw partnerschap voor Royal Air Maroc
Marokko wil zijn jachthavens ontwikkelen
Renault wil fabriek in Algerije verlaten ten voordele van Tanger
Marokko: alcoholprijzen rijzen de pan uit na Ramadan
Octopus Energy neemt deel aan onderzeese kabelproject Marokko-VK
Weinig boekingen voor zomerseizoen in Marokko
Spanje’s strategie om gas naar Marokko te vervoeren zónder Algerije te irriteren