7 juni 2020 - 12:10 - Economie
De coronacrisis heeft ernstige gevolgen voor de Marokkaanse HSL. Sinds 23 maart dit jaar rijdt de Al Boraq niet meer in Marokko.
In 2019, eerste activiteitsjaar voor Al Boraq, boekte de Marokkaanse HSL succes met 3 miljoen passagiers. "Sinds Al Boraq is gaan rijden wordt ik niet meer aangevallen in de media, ik ga er dus van uit dat het project een succes is en dat het het wachten waard was.", verklaarde Mohamed Rabie Khlie, baas van de Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF, enkele maanden geleden tijdens de presentatie van het activiteitenrapport van de HSL.
Begin 2020 bleef het aantal passagiers groeien met 9 miljoen reizigers in het eerste kwartaal. Het succes was echter van korte duur.
Door de coronacrisis besloten de Marokkaanse autoriteiten op 23 maart het HSL-verkeer te stoppen. De treinstations van Rabat-Agdal en Salé-Tabriquet werden op 18 april gesloten. Sindsdien heeft de HSL niets meer opgebracht.
Sinds begin juni rijden opnieuw een aantal treinen in Marokko, wat niet het geval is van de HSL-treinen. De financiële gevolgen daarvan zijn nog onduidelijk. De ONCF weigert daar voorlopig over te communiceren.
Marokko gaat nieuwe treinen kopen
Digital Nomads kiezen massaal voor Marokko
Marokko importeert opnieuw buitenlands vee voor Eid ul-Adha
Ontploffing op set Gladiator 2 in Marokko
Argentijn verrast door maaltijden Royal Air Maroc (video)
Ernstige juridische problemen voor Marokkaans parlementslid Yassine Radi
Marokko gaat nieuwe treinen kopen
Einde visserijovereenkomst EU-Marokko nabij?
Royal Air Maroc plant vluchten tussen Casablanca en Algiers
Marokko overspoelt Nederland met paprika na succes met tomaten
Marokko-Israël: handel in stijgende lijn
Fiat Topolino, het kleine zusje van de Ami, in Marokko geproduceerd
Marokkaanse tomaat: de nieuwe nachtmerrie van Europese producenten
Air Algérie zet concurrentie met Royal Air Maroc op scherp