7 juni 2020 - 12:10 - Economie
De coronacrisis heeft ernstige gevolgen voor de Marokkaanse HSL. Sinds 23 maart dit jaar rijdt de Al Boraq niet meer in Marokko.
In 2019, eerste activiteitsjaar voor Al Boraq, boekte de Marokkaanse HSL succes met 3 miljoen passagiers. "Sinds Al Boraq is gaan rijden wordt ik niet meer aangevallen in de media, ik ga er dus van uit dat het project een succes is en dat het het wachten waard was.", verklaarde Mohamed Rabie Khlie, baas van de Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF, enkele maanden geleden tijdens de presentatie van het activiteitenrapport van de HSL.
Begin 2020 bleef het aantal passagiers groeien met 9 miljoen reizigers in het eerste kwartaal. Het succes was echter van korte duur.
Door de coronacrisis besloten de Marokkaanse autoriteiten op 23 maart het HSL-verkeer te stoppen. De treinstations van Rabat-Agdal en Salé-Tabriquet werden op 18 april gesloten. Sindsdien heeft de HSL niets meer opgebracht.
Sinds begin juni rijden opnieuw een aantal treinen in Marokko, wat niet het geval is van de HSL-treinen. De financiële gevolgen daarvan zijn nog onduidelijk. De ONCF weigert daar voorlopig over te communiceren.
Casablanca worstelt met miljoenenschuld aan busbedrijf
Mysterieuze dood jonge vrouw op landgoed Marokkaanse miljardair
Drama in Tanger: vrouw probeert baby in ravijn te gooien
Hittegolf na hittegolf in Marokko: dit is waarom
Online nepnieuws bedreigt toerisme Noord-Marokko
Ouezzane in het donker door stroomdiefstal
Olijfolie in Marokko op recordprijs 150 dirham?
Auto-industrie: Marokko stoot Zuid-Afrika van troon
Marokkaanse judowereld in shock na ongeval kampioen
Marokko investeert miljarden in spoorwegen
Air Arabia breidt uit met nieuwe vluchten vanuit Tanger en Tetouan
Marokkaanse visserijsector krimpt, Al Hoceima vormt uitzondering
Marokko kreunt onder prijsstijgingen, Al Hoceima koploper
Marokko nieuwe speeltuin voor Chinese auto-industrie