7 juni 2020 - 12:10 - Economie
De coronacrisis heeft ernstige gevolgen voor de Marokkaanse HSL. Sinds 23 maart dit jaar rijdt de Al Boraq niet meer in Marokko.
In 2019, eerste activiteitsjaar voor Al Boraq, boekte de Marokkaanse HSL succes met 3 miljoen passagiers. "Sinds Al Boraq is gaan rijden wordt ik niet meer aangevallen in de media, ik ga er dus van uit dat het project een succes is en dat het het wachten waard was.", verklaarde Mohamed Rabie Khlie, baas van de Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF, enkele maanden geleden tijdens de presentatie van het activiteitenrapport van de HSL.
Begin 2020 bleef het aantal passagiers groeien met 9 miljoen reizigers in het eerste kwartaal. Het succes was echter van korte duur.
Door de coronacrisis besloten de Marokkaanse autoriteiten op 23 maart het HSL-verkeer te stoppen. De treinstations van Rabat-Agdal en Salé-Tabriquet werden op 18 april gesloten. Sindsdien heeft de HSL niets meer opgebracht.
Sinds begin juni rijden opnieuw een aantal treinen in Marokko, wat niet het geval is van de HSL-treinen. De financiële gevolgen daarvan zijn nog onduidelijk. De ONCF weigert daar voorlopig over te communiceren.
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?