25 juli 2012 - 20:12 - Economie
Marokko zal kortelings beschikken over zijn eerste HSL. De eerste Afrikaanse HSL. Een showcase voor Alstom en de Franse SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer), dat zal blijk geven van hun deskundigheid op dit gebied, na de ongevallen in China met zijn hogesnelheidstreinen. Niet te vergeten de Marokkaanse ONCF (Office National des Chemins de Fer) die dankzij de HSL, mede in de topklasse komt te staan.
De Marokkaanse HSL zal in dienst gesteld worden eind 2015 op de verbinding tussen Tanger en Casablanca. Daartoe zullen verschillende aanbestedingsaanvragen opengesteld worden in de komende maanden. Er zijn reeds veertien treinstellen besteld bij het Franse Alstom voor een kostprijs van bijna een half miljard euro.
De SNCF is momenteel ook bezig met business studies en technische missies via haar dochteronderneming SNCF International, voor een kostprijs van 70 miljoen euro.
De exploitatie van de lijn is nog niet toegekend. Ook al is Frankrijk goed geplaatst wegens het bijdraagt tot de site, is het nog niet zeker dat de SNCF het contract zal binnenhalen. De Spanjaarden zijn namelijk eveneens in de running en zullen, temeer dat hun land volop verzakt in de crisis, een paar sterke posities innemen.
De directeur van de grote internationale projecten van de SNCF, Hervé Le Caignec, verklaarde onlangs: "We zijn meer gericht op de winstgevendheid van het project, terwijl de Spanjaarden een meer technische visie hebben".
Hond French Montana kost hem 129.500 dollar
Marokkaanse politieagenten voorkomen in extremis zelfmoord
Kiest Ilias Sebaoui voor België of Marokko?
Nieuwe PCR-regels voor Marokko nader verklaard
"Na de Sahara zal Marokko Ceuta en Melilla aanvallen"
Grote angst op vlucht Marokko-Frankrijk
Marokko grootste auto-exporteur naar Europa
Grote hoeveelheden lithium ontdekt in Marokko
Marokko verliest miljard euro per jaar door smokkel Sebta en Melilla
Nigeria-Marokko gaspijpleiding alternatief voor Europese gasvraag?
Marrakech: toeristen woedend over exorbitante prijzen
Nieuw partnerschap voor Royal Air Maroc
Marokko wil zijn jachthavens ontwikkelen
Renault wil fabriek in Algerije verlaten ten voordele van Tanger