11 september 2012 - 22:18 - Economie
De Nationale Investeringsmaatschappij SNI gaat haar 50%-belang in de groep Bimo verkopen aan de Amerikaanse Kraft Foods, dat hierdoor de enige aandeelhouder van Bimo wordt.
SNI, die haar terugtrekking uit een aantal van haar dochterondernemingen verderzet, heeft reeds een overeenkomst ondertekend om haar belangen in Bimo te verkopen voor 1,31 miljard dirham.
Bimo, biscuiterie opgericht in 1981 en marktleider in Marokko met merken als Merendina, Tonik, Tagger, Tango en Golden, telt 1400 medewerkers en twee fabrieken in Casablanca. De groep die ONA had aangesloten in 1999, haalde een omzet van 831 miljoen dirham in 2011.
Na de verkoop van haar belangen in Lesieur-Cristal aan de Franse Sofiproteol voor 1,3 miljard dirhams, had SNI onlangs ook haar 37,8%-belang in Centrale Laitière, grootste producent en distributeur van melk in Marokko, aan de Franse Danone verkocht voor 6,1 miljard dirham.
Honderden gevangenen in Marokko mogen cel verlaten dankzij nieuwe wet
Atleet Mehdi Raiss overleden tijdens verblijf in Marokko voor huwelijk
IPTV in België: tienduizenden gebruikers bekend, celstraf dreigt
Stellantis brengt Chinees EV-merk naar Marokko
Marathon in Rif voor vermoord Marokkaans koppel in België
Grenspost Beni Nssar onder spanning heropend
IPTV in België: tienduizenden gebruikers bekend, celstraf dreigt
Stellantis brengt Chinees EV-merk naar Marokko
Strenge controle op brandstof in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro