11 september 2012 - 22:18 - Economie
De Nationale Investeringsmaatschappij SNI gaat haar 50%-belang in de groep Bimo verkopen aan de Amerikaanse Kraft Foods, dat hierdoor de enige aandeelhouder van Bimo wordt.
SNI, die haar terugtrekking uit een aantal van haar dochterondernemingen verderzet, heeft reeds een overeenkomst ondertekend om haar belangen in Bimo te verkopen voor 1,31 miljard dirham.
Bimo, biscuiterie opgericht in 1981 en marktleider in Marokko met merken als Merendina, Tonik, Tagger, Tango en Golden, telt 1400 medewerkers en twee fabrieken in Casablanca. De groep die ONA had aangesloten in 1999, haalde een omzet van 831 miljoen dirham in 2011.
Na de verkoop van haar belangen in Lesieur-Cristal aan de Franse Sofiproteol voor 1,3 miljard dirhams, had SNI onlangs ook haar 37,8%-belang in Centrale Laitière, grootste producent en distributeur van melk in Marokko, aan de Franse Danone verkocht voor 6,1 miljard dirham.
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?