20 mei 2025 - 07:00 - Economie
De Marokkaanse autosector kent een lastige start in 2025 met een forse exportdaling van lokaal geproduceerde wagens. Cijfers van het Wisselkantoor tonen een krimp van 7,8% in het eerste kwartaal vergeleken met 2024, resulterend in een verlies van ruim 3 miljard dirham. Grote spelers als Renault en Stellantis ondervinden hinder.
Renault fabrieken in Tanger en Casablanca exporteerden tot eind april 132.000 voertuigen, een lichte daling van 3,6%. Stellantis Maroc werd harder getroffen door motorproblemen, met terugroepacties in Europa en productievertragingen door onderhoud als gevolg. De sector hoopt desondanks op herstel later dit jaar.
Lees ook: Auto-industrie: Marokko wordt wereldspeler
Productieproblemen zijn niet de enige zorg: een Europees antidumpingonderzoek tegen de Chinese velgenmaker Citic Dicastal in Kenitra kostte Marokko een grote investering aan Portugal. Opvallend genoeg kondigde Citic Dicastal toch een vierde fabriek in Marokko aan. Dit signaleert aanhoudende interesse van Aziatische investeerders.
Lees ook: Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?
Deskundigen raden de Marokkaanse overheid aan de golf van Chinese auto-investeringen zorgvuldig te sturen. Het behouden van goede relaties en vertrouwen met historische Europese partners is cruciaal. Dit evenwicht moet de investeringsstroom gaande houden en Marokko’s concurrentiepositie als industrieel platform versterken.
Marokkaans Ayoub bakt beste pizza ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie
DFDS koopt scheepvaartroutes Spanje-Marokko
Marokko ontvangt 60.000 ton graan uit Kazachstan