Zoeken

Marokkaanse auto-export keldert, miljardenverlies

20 mei 2025 - 07:00 - Economie

©

De Marokkaanse autosector kent een lastige start in 2025 met een forse exportdaling van lokaal geproduceerde wagens. Cijfers van het Wisselkantoor tonen een krimp van 7,8% in het eerste kwartaal vergeleken met 2024, resulterend in een verlies van ruim 3 miljard dirham. Grote spelers als Renault en Stellantis ondervinden hinder.

Renault fabrieken in Tanger en Casablanca exporteerden tot eind april 132.000 voertuigen, een lichte daling van 3,6%. Stellantis Maroc werd harder getroffen door motorproblemen, met terugroepacties in Europa en productievertragingen door onderhoud als gevolg. De sector hoopt desondanks op herstel later dit jaar.

Lees ook: Auto-industrie: Marokko wordt wereldspeler

Productieproblemen zijn niet de enige zorg: een Europees antidumpingonderzoek tegen de Chinese velgenmaker Citic Dicastal in Kenitra kostte Marokko een grote investering aan Portugal. Opvallend genoeg kondigde Citic Dicastal toch een vierde fabriek in Marokko aan. Dit signaleert aanhoudende interesse van Aziatische investeerders.

Lees ook: Elektrische voertuigen: Marokko, leider in Afrika... en in Europa?

Deskundigen raden de Marokkaanse overheid aan de golf van Chinese auto-investeringen zorgvuldig te sturen. Het behouden van goede relaties en vertrouwen met historische Europese partners is cruciaal. Dit evenwicht moet de investeringsstroom gaande houden en Marokko’s concurrentiepositie als industrieel platform versterken.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team