26 juli 2025 - 08:00 - Marokko
De bouw van het langste viaduct van Marokko vordert gestaag bij de oostelijke ingang van Laayoune, boven de Oued Sakia El Hamra. Dit indrukwekkende bouwwerk, een cruciaal onderdeel van het Marokkaanse wegennetwerk, is al voor ruim 23% voltooid, zo meldt Mbark Fancha, directeur van de tijdelijke directie voor de aanleg van de RN1 tussen Tiznit en Dakhla.
Dit gigantische viaduct wordt 1648 meter lang en 21,4 meter breed en is een essentieel onderdeel van de toekomstige expresweg Tiznit-Dakhla (RN1), die naar verwachting in juli 2027 volledig operationeel zal zijn. Het project vertegenwoordigt een investering van 1,38 miljard dirham en rust op vijftien overspanningen, verankerd op diepe palen met een totale lengte van zeven kilometer. Fancha liet in een interview met MAP weten dat de constructie is ontworpen met twee aparte rijbanen, elk met twee rijstroken, plus een trottoir voor voetgangers. Het voldoet aan de strengste eisen voor veiligheid, structurele duurzaamheid en hydraulische stabiliteit.
Lees ook: Marokko: mega-brug om Laayoune te omzeilen
Naast het stroomlijnen van het verkeer rond Laâyoune, zal dit viaduct verkeersonderbrekingen tijdens overstromingsperioden voorkomen en wrijving tussen doorgaand en lokaal verkeer verminderen. Het ontwerp is specifiek gericht op het voorkomen van stedelijke overbelasting en het garanderen van maximale betrouwbaarheid op lange termijn. Het viaduct is een van de belangrijkste segmenten van de expresweg Tiznit-Dakhla, een verdubbeling en verbreding van de RN1 over 1055 kilometer. Volgens Fancha is dit grootschalige project, waarvoor meer dan 9 miljard dirham is uitgetrokken, reeds voltooid. "De verticale en horizontale signalering is volledig aangebracht. De route bevindt zich momenteel in een testfase onder reële omstandigheden, om het gedrag op het gebied van drainage, veiligheid en verkeer te meten," lichtte hij toe.
Lees ook: Levering expresweg Tiznit-Dakhla nabij
Het gehele traject omvat zestien bruggen en viaducten, zeven rustplaatsen met parkeergelegenheid voor vrachtwagens, achttien stortplaatsen en zes stedelijke rondwegen. "Deze corridor zal de reistijd aanzienlijk verkorten: vijf uur minder voor lichte voertuigen en drie uur voor vrachtwagens," aldus Fancha. Ondanks natuurlijke, geotechnische, geopolitieke en gezondheidsgerelateerde uitdagingen, waaronder de Covid-19-pandemie, werd het project strikt volgens het oorspronkelijke tijdschema uitgevoerd. "De leiding was strikt, de teams werkten onvermoeibaar en de doelstellingen werden binnen de gestelde termijn bereikt," benadrukte hij.
Lees ook: Expresweg Tiznit-Dakhla: werken bijna voltooid in Souss-Massa
Deze indrukwekkende prestatie is het resultaat van een samenwerking tussen de ministeries van Uitrusting en Water, Binnenlandse Zaken, Economie en Financiën, evenals de regionale raden van Laayoune-Sakia El Hamra, Guelmim-Oued Noun, Dakhla-Oued Eddahab en Souss-Massa.
Grootschalige fraude ontdekt met Marokkaanse woonhulp
Extra geld voor Marokkaanse ambtenaren
Amerikaanse vrachtwagenbouwer start productie in Marokko
Klacht tegen Carrefour wegens tomaten uit Marokkaanse Sahara
Vrachtwagen legt snelweg Tanger urenlang lam
Algerije betaalt migranten om naar Marokko te gaan
Grootschalige fraude ontdekt met Marokkaanse woonhulp
Vrachtwagen legt snelweg Tanger urenlang lam
Schokkende vergelijking: huizenprijzen Marokko vs Spanje
Knappe redding door jonge helden in Cabo Negro
Al Hoceima eist directe vluchten naar Europa
Privéjets en concerts: vragen over geldstromen vereniging Nador
Langste viaduct van Marokko in aanbouw in de Sahara
Nador opent mega-kaasfabriek, 1000 banen