24 augustus 2025 - 15:30 - Marokko
Een consortium van het Marokkaanse bedrijf SGTM en de Chinese firma Sinohydro Bureau 5co is in de hoofdstad Rabat begonnen met de aanleg van een nieuwe hogesnelheidstunnel. De tunnel is een cruciaal onderdeel van de tweede fase van het Al Boraq-project en moet het nationale transportnetwerk moderniseren.
De ondergrondse structuur van 3,3 kilometer lang zal de oevers van de rivier de Bouregreg verbinden met het station Rabat Agdal. Het traject bestaat uit drie afzonderlijke secties: een hoofdtunnel van 2750 meter met dubbelspoor, een open sleuf van 50 meter en een overdekte tunnel van 500 meter met vier sporen.
Lees ook: Luchthaven Rabat krijgt HSL-aansluiting
De bouwwerkzaamheden zullen naar verwachting 42 maanden duren en de kosten worden geschat op 1,41 miljard dirham. De financiering van het project komt uit het nationale ontwikkelingsprogramma voor hogesnelheidslijnen, wat de strategische waarde van de investering benadrukt.
Lees ook: Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
De tunnel heeft als doel de reistijden tussen steden te verkorten, de verkeerscongestie in en rond Rabat te verminderen en de HSL-treinen soepel te laten passeren zonder het bovengrondse verkeer te hinderen. Dit alles moet de algehele kwaliteit van de dienstverlening voor reizigers verbeteren.
Jamal Ben Saddik zwaar knock-out geslagen (video)
Tanger Med profiteert van Gaza-politiek Spanje
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Passagier deelt "angstaanjagende" ervaring op Marokko-vlucht
Marokkanen en Chinezen bouwen nieuwe HSL-tunnel
Nieuwe tegenvaller voor Marokkaans elftal
Tanger Med profiteert van Gaza-politiek Spanje
Passagier deelt "angstaanjagende" ervaring op Marokko-vlucht
Marokkanen en Chinezen bouwen nieuwe HSL-tunnel
Oude praktijken verstoren vakantie op Marokkaanse stranden
Stadion krijgt voorrang op ziekenhuis in Marokko
IPTV: arrestaties in Marokko
Marokko gaat caïds beter betalen
Aanleg tunnel Marokko-Spanje stap verder