16 april 2024 - 13:00 - Marokko
De Franse rederij CMA CGM heeft haar laatste schip onder Marokkaanse vlag, de CMA CGM Tanger, verkocht aan een Turkse sloper. De verkoop van de 20-jarige containercarrier met een capaciteit van 1118 TEU markeert het einde van een tijdperk voor de Marokkaanse containervaart.
De CMA CGM Tanger, die de afgelopen jaren werd ingezet op de Morocco Shuttle-route tussen Tanger, Casablanca, Agadir en Algeciras, werd verkocht voor naar schatting 1,5 miljoen dollar aan de Turkse sloper BMS Ship Recycling. Het schip weegt 5245 ton en is even lang als anderhalf voetbalveld. Het is de eerste keer sinds de Covid-19-pandemie dat CMA CGM een schip laat slopen.
Lees ook: Comanav-Comarit boten binnenkort geveild
De verkoop van de CMA CGM Tanger luidt ook de klok voor de Marokkaanse rederij Comanav, waarvan het schip een van de drie was. De twee andere schepen van Comanav, de CMA CGM Dakhla en de CMA CGM Nador, werden in 2023 in de CMA CGM-vloot opgenomen.
Lees ook: Boot Marokko: CMA CGM wil La Méridionale overnemen
Toen CMA CGM in 2007 Comanav overnam, had de rederij de ambitie om de vloot uit te breiden en te verjongen. Met de verkoop van de CMA CGM Tanger lijkt het tegendeel te zijn gebeurd.
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Nieuwe metaalvondsten in Marokko: koper, goud en zilver
Tanger verscherpt bouwcontrole na mislukt project
Drones, helikopters, raketten… Marokko bereidt zich voor
Oorlog Iran-Israël: Royal Air Maroc kalmeert reizigers
Marokko staat voor nieuwe extreme hittegolf
Hoe probleemprojecten in Marokko door criminelen worden gebruikt