4 april 2023 - 10:22 - Marokko
De Nationale Spoorwegmaatschappij (ONCF) is begonnen met de voorbereidende studies voor de aanleg van de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Marrakech en Agadir.
De hogesnelheidslijn (HSL) tussen Marrakech en Agadir moet onder meer TSI-compliant zijn, oftewel voldoen aan de technische specificaties voor interoperabiliteit. Dankzij de onlangs gestarte voorstudies kan de HSL worden ontworpen voor gemengd verkeer (passagiers en goederen), geëxploiteerd worden aan 320 kilometer per uur voor passagierstreinen en 100 kilometer per uur voor goederentreinen, en kunnen twee niet-gemarkeerde sporen in gebruik worden genomen.
Lees ook: Studies HSL Casablanca-Marrakech vorderen snel
Het grootschalige project omvat de aanleg van de hogesnelheidslijn zelf, maar ook de installatie van aansluitingen op de bestaande lijn en op het bestaande station in Rabat, alsook aansluitingen op andere bestaande en nog aan te leggen stations. "De hogesnelheidslijn moet zodanig worden ontworpen dat de prestaties en het veiligheidsniveau globaal ten minste gelijkwaardig zijn aan die van de hogesnelheidslijn Tanger-Kenitra, die in 2018 in gebruik werd genomen", aldus ONCF.
Het bureau zal toezien op drie technische aspecten van het project, met name de civiele techniek (interoperabiliteit, GC-referentiesysteem van de SNCF en technisch referentiesysteem van de ONCF), de spoorweg-uitrusting en de installaties van de terminals. De ONCF benadrukt dat het de bedoeling is te voldoen aan de technische eisen op het gebied van interoperabiliteit, technische referentiesystemen, exploitatie en onderhoud, terwijl tegelijkertijd de risico’s worden beoordeeld.
Lees ook: Marokko streeft naar HSL-net van 800 km
In het kader van de studies is het eveneens de bedoeling een schema van de spoorweginstallaties op te stellen, signalisatiestudies uit te voeren op basis van het bestaande systeem, de principes voor de besturing van de uitrusting te bepalen, de vaste tractie-installaties en de stroomvoorziening te ontwerpen, en de afmetingen en functionaliteiten van de werk- en onderhoudsbases te bepalen. De studies moeten de HST in staat stellen een maximumsnelheid van 350 kilometer per uur te bereiken.
Casablanca worstelt met miljoenenschuld aan busbedrijf
Mysterieuze dood jonge vrouw op landgoed Marokkaanse miljardair
Drama in Tanger: vrouw probeert baby in ravijn te gooien
Hittegolf na hittegolf in Marokko: dit is waarom
Online nepnieuws bedreigt toerisme Noord-Marokko
Ouezzane in het donker door stroomdiefstal
Casablanca worstelt met miljoenenschuld aan busbedrijf
Mysterieuze dood jonge vrouw op landgoed Marokkaanse miljardair
Drama in Tanger: vrouw probeert baby in ravijn te gooien
Hittegolf na hittegolf in Marokko: dit is waarom
Online nepnieuws bedreigt toerisme Noord-Marokko
Ouezzane in het donker door stroomdiefstal
Al Hoceima’s verborgen paradijzen
Dertien mensen in ziekenhuis na eten watermeloen in Taounate