Zoeken

Studies HSL Casablanca-Marrakech vorderen snel

10 maart 2023 - 13:00 - Marokko

©

Er wordt vooruitgang geboekt in de uitvoering van de gedetailleerde studies voor de verlenging van de hogesnelheidslijn (HSL) tot Marrakech. De HSL verbindt nu Tanger met Casablanca, maar Marokko doet er alles aan om de moderne spoorweginfrastructuur steeds verder uit te breiden.

Sinds de inhuldiging van de eerste hogesnelheidslijn in 2018, werkt Marokko aan de verdere ontwikkeling en modernisering van zijn spoorwegnet. Er zijn gedetailleerde studies aan de gang voor de verlenging tot Marrakech van de hogesnelheidslijn Tanger-Casablanca, over een afstand van 390 kilometer, aldus Rabie Khlie, directeur-generaal van de Marokkaanse spoormaatschappij (ONCF). Ook de institutionele en financiële opzet van het project worden nu afgerond.

Lees ook: HSL voor het eerst in Marrakech (video)

In overeenstemming met de visie van Koning Mohammed VI met betrekking tot de noodzaak om het spoorwegnet uit te breiden naar het zuiden, werkt de ONCF aan de nodige studies voor een HSL-lijn voor het vervoer van passagiers en goederen van Marrakech naar Agadir, over een afstand van 239 kilometer, verklaarde het hoofd van de ONCF tijdens zijn toespraak bij de opening van de werkzaamheden van de 11ᵉ editie van het wereldcongres van de Internationale Spoorwegunie (UIC).

"De aanleg van de hogesnelheidslijn is een kwalitatieve sprong voorwaarts en heeft bijgedragen tot de verbetering van het concurrentievermogen en de aantrekkelijkheid van het gebruik van de trein in het dagelijkse reisverkeer van de burgers, en vormt zo een referentiemodel voor de verbetering van de openbare diensten. Dit moedigt ons aan om vastberaden de ambitie na te streven om tegen 2030 de tweede fase van dit masterplan uit te voeren, om ons hogesnelheidsnetwerk uit te breiden tot Agadir, dat het centrum van het moderne Marokko belichaamt", aldus Mohamed Abdeljalil, minister van Transport en Logistiek.

Lees ook: Succes Marokkaanse HSL gaat onverminderd door

"Deze fase, waarvoor bijna 10 miljard euro moet worden vrijgemaakt, zal resulteren in een dichtere dekking van de Atlantische As door het hogesnelheidsnetwerk, waardoor deze meer dan 800 km zal bedragen", vervolgde hij. "Afgezien van de wezenlijke effecten van dit systeem, kan een dergelijke ontwikkeling het spoor, een CO2-arme vervoerswijze bij uitstek, opnieuw positioneren als de ruggengraat van de duurzame mobiliteit in ons land, terwijl de vrijgekomen capaciteit ten goede komt aan een netwerk van lokaal en regionaal spoorvervoer."

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team