Zoeken

Herstelstrategie voor Marokkaanse toerisme

11 januari 2022 - 12:20 - Marokko

©

Het Marokkaanse toerisme is één van de sectoren die zeer hard worden getroffen door de coronacrisis. De Raad voor Economie, Sociaal Beleid en Milieu (CESE), stelt een nationale herstelstrategie voor.

De Raad voor Economie, Sociaal Beleid en Milieu heeft verschillende aanbevelingen gedaan om het Marokkaanse toerisme, dat zwaar werd getroffen door de coronapandemie, nieuw leven in te blazen, zo meldt de krant Les Inspirations Eco. Daartoe behoren de invoering van een kaderwet voor toerisme en de bevordering van een geïntegreerde strategische planning, met extra middelen, hulpbronnen, monitoring en evaluatie voor de gehele sector. Daarnaast moet het Marokkaans handvest voor duurzaam toerisme worden geoperationaliseerd en moet de bijdrage via het belastingstelsel voor de bevordering zorgen van duurzame, productieve investeringen die banen scheppen en een meerwaarde katalyseren op het niveau van de toeristische regio’s.

Lees ook: Al Hoceima wil uitverkoren toeristische bestemming worden

Er moet ook werk worden gemaakt van een "365 dagen toerisme"-aanpak. Deze benadering is gebaseerd op de ontwikkeling van nieuwe segmenten die minder afhankelijk zijn van het weer en gericht zijn op kwalitatieve prestatiecriteria, zoals de inkomsten in buitenlandse valuta en de gemiddelde verblijfsduur, zo wordt uitgelegd.

Andere aanbevelingen zijn de bevordering van het cultureel toerisme, dat van essentieel belang is voor de ontwikkeling van de traditionele markten en voor het aantrekken van nieuwe markten, ecotoerisme, plattelandstoerisme en avontuurlijk toerisme, waarvan het aanbod kan worden aangepast aan de seizoenen en de specifieke kenmerken van elke regio.

Lees ook: Toerisme Marokko: nieuwe voorstellen om crisis te overwinnen

Verder moet er ook geïnvesteerd worden in het medisch toerisme, wellness-toerisme, alsmede toerisme dat is afgestemd op senioren en gepensioneerden voor een langdurig verblijf en het interne toerisme, waarvoor wordt voorgesteld producten te creëren die zijn afgestemd op de koopkracht, sociaal- en solidair toerisme, de ontwikkeling van jeugdherbergen en het uitwerken van een adequaat aanbod voor de Marokkaanse diaspora. Zonder de promotie te vergeten van bestemmingen en duurzame toeristische producten, door middel van communicatie, connectiviteit en digitalisering.

Bladna.nl