14 juli 2024 - 06:00 - Economie
De aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech krijgt een flinke impuls door de toewijzing van het WK voetbal in 2030 aan Marokko, Spanje en Portugal.
Het Chinese bedrijf CRSBG gaat voor 350 miljoen dirham aan werkzaamheden uitvoeren aan het spoor, terwijl het Duitse Vossloh Cogifer de levering van materialen voor de kunstwerken voor zijn rekening neemt, een contract ter waarde van 25,9 miljoen dirham.
Lees ook: HSL in Marrakech vóór 2029
De nieuwe lijn, met een maximale snelheid van 350 km/u, zal naar verwachting eind 2029 operationeel zijn, enkele maanden voor de start van het WK 2030. De reistijd tussen Tanger en Marrakech wordt hiermee teruggebracht van meer dan zeven uur naar slechts drie uur, zonder overstap in Casablanca.
Lees ook: Indiase groep voor Marokkaanse HSL
Er worden twee routes overwogen voor het traject door Casablanca. Daarnaast komt er mogelijk een alternatieve route via Benslimane en Nouaceur, waar een nieuw station of distributiecentrum zal worden gebouwd, aldus Rabie Khlie, directeur-generaal van de nationale spoorwegmaatschappij ONCF.
Prinses Lalla Salma duikt weer op in Marokko
Laatste rit in noodlottige kabelbaan: het verhaal van Hind en Aziz
Drie jaar cel voor Marokkaanse activiste Saida El Alami na koninklijke gratie
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Algerije aan VN: "Niet zonder Polisario"
Opmerkelijke uitspraak in Marokko: ontrouwe man hoeft cel niet in
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko