4 oktober 2022 - 20:00 - Marokko
Uit een omvangrijke enquête die is gehouden onder mensen over de hele wereld, blijkt dat de coronapandemie hun gedrag drastisch heeft veranderd. Een ruime meerderheid van de Marokkaanse respondenten zegt dat de pandemie hen voorgoed heeft veranderd.
Het gaat om een enquête van het internationale adviesbureau Marco die vooral vragen bevatte over de gevolgen van de gezondheidscrisis voor het dagelijks leven van mensen. Er is onder andere gevraagd naar de verandering in de informatiebronnen die de mensen raadplegen en de invloed die de pandemie heeft gehad op de aankoop van consumentenproducten. Het onderzoek is in mei en juni van dit jaar uitgevoerd en omvatte een groep van 14.200 mensen uit 14 landen. Van de Marokkaanse respondenten heeft 75% aangegeven dat zij er door de gezondheidscrisis nu andere gewoontes op na houden.
Lees ook: Marokkanen consumeren liever lokaal volgens onderzoek
Uit de enquête blijkt vooral dat Marokkanen de afgelopen maanden een radicale verandering hebben doorgemaakt in hun nieuwsconsumptie. Zo blijkt dat Facebook een nog belangrijkere informatiebron is geworden voor Marokkanen (53%), gevolgd door Whatsapp (51%) en Instagram (46%). 68% geeft wel aan dat zij de televisie nog altijd de meest betrouwbare bron van informatie beschouwen.
Het onderzoek legt ook bloot dat Marokkanen steeds veeleisender worden als het aan komt op merken en bedrijven. Zo blijkt dat de Marokkaanse consumenten bij hun aankopen nu meer waarde hechten aan milieu, duurzaamheid, het welzijn van de werknemers en diversiteit op de werkvloer.
Lees ook: Jongeren uit Borgerhout vertellen over impact corona op hun leven
Daarom geeft 84% van de Marokkaanse respondenten dan ook aan dat zij nu eerder kiezen voor producten van merken en bedrijven die hun werknemers goed behandelen. Zo’n 89% van de vrouwelijke Marokkaanse deelnemers geeft aan dit zeer belangrijk (68%) of belangrijk (21%) te vinden. Van alle ondervraagde Marokkanen vindt het zeer belangrijk (67%) of belangrijk (24%) dat een merk of bedrijf het milieu respecteert. Ook hierin zijn de Marokkaanse vrouwen in de meerderheid (76%).
Marokko scoort laag op levenskwaliteit-ranking
Marokko’s strategie om miljoen Amerikaanse toeristen aan te trekken
Zaak "Escobar van de woestijn": Abdenbi Bioui in kritieke toestand
Chloe Kelly geniet van zonnige vakantie in Marrakech
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Zorgwekkende vormpip voor Marokkaanse internationals
Marokko scoort laag op levenskwaliteit-ranking
Marokko’s strategie om miljoen Amerikaanse toeristen aan te trekken
Richkid veroordeeld tot doodstraf voor moord in Marokko
Chinese Temu wil Marokkaanse markt veroveren
Grootschalige lastercampagne tegen taxisector Casablanca
Drugshandel binnen Marokkaanse politie: agent betrapt met cocaïne
Cryptohandel bij bank in Fez: vier verdachten voor de rechter
Veel belangstelling voor krachtig wapen verworven door Marokko