19 oktober 2025 - 11:00 - België
Een Belgische onderneming heeft ambitieuze plannen om zich te specialiseren in het ontmantelen van afgedankte vliegtuigen voor hergebruik van de onderdelen. Na een geplande opstart bij de luchthaven van Charleroi, kijkt het bedrijf naar locaties met veel ruimte, waaronder Marokko, om deze activiteit uit te breiden. Dit initiatief speelt in op de groeiende behoefte aan verwerking van uitgefaseerde vliegtuigen wereldwijd.
Sabena Engineering, de tak van de Orizio-groep die zich richt op luchtvaartonderhoud, zet vol in op de ontmanteling van oude toestellen in plaats van enkel opslag. "Sommige vliegtuigonderdelen hebben tegenwoordig een onschatbare waarde," analyseert Stéphane Burton, CEO van de Belgische luchtvaartgroep Orizio. Het bedrijf meent dat er bij Charleroi een markt is om vliegtuigen te recyclen en tegelijkertijd winst te maken. Door middel van ’cannibalisatie’ – het hergebruik van zoveel mogelijk gecertificeerde onderdelen op andere vliegtuigen – streeft men ernaar om waardevolle componenten te recupereren. "Als je het goed aanpakt, heeft alles waarde op een verlaten vliegtuig, zelfs de stoelen," aldus een bron binnen het bedrijf tegen La Libre.
Lees ook: Project vliegtuigkerkhof in Marokko vastgelopen
Deze aanpak is volgens Burton ook gunstig voor het milieu. "We vermijden een zeer vervuilende cyclus: die van de winning van de mineralen die nodig zijn voor de fabricage van die onderdelen." Daarnaast kunnen bepaalde elementen, zoals hydraulische pompen, in andere sectoren, waaronder de automobielindustrie, worden toegepast. Sabena Engineering wil jaarlijks 30 tot 50 vliegtuigen ontmantelen, dit in een context waarin wereldwijd 700 tot 1000 eenheden jaarlijks uit de vloot verdwijnen.
De activiteiten nabij Charleroi zullen naar verwachting in 2030 van start gaan. Het totale project behelst een investering van 50 miljoen euro. Hiervan wordt 18 miljoen euro bijgedragen door het Waalse Gewest, verdeeld over 16 miljoen aan ontwikkelingshulp en 2 miljoen bestemd voor opleiding. Bij succes heeft het bedrijf de intentie om "deze activiteit te ontwikkelen in Marokko en in Californië," strategische locaties vlak bij de grootste bestaande vliegtuigkerkhoven.
Lees ook: Marokko mist kans op lucratief vliegtuigkerkhof door tekort aan grond
Marokko toonde reeds interesse in een dergelijk project. De Nationale Luchthavenautoriteit (ONDA) lanceerde tussen 15 april en 8 juni 2021 een internationale aanbesteding voor de selectie van een partner voor de bouw, financiering en exploitatie van een centrum voor opslag, demontage en recycling van vliegtuigen. Dit project ligt momenteel echter stil door problemen met de beschikbaarheid van de benodigde grond.