Zoeken

Marokko verspeelt kans op lucratief vliegtuigkerkhof door grondgebrek

27 september 2025 - 18:50 - Economie

©

Een potentieel winstgevend project voor een vliegtuigkerkhof in Marokko ligt al geruime tijd stil, ondanks de lucratieve vooruitzichten in de moderne luchtvaartindustrie. Het project van het nationale luchthavenbureau (ONDA), dat het land een rol moest geven in de deconstructie en recycling van vliegtuigen, is vastgelopen door aanhoudende problemen met de beschikbaarheid van grond.

Het ONDA lanceerde tussen 15 april en 8 juni 2021 een internationale aanbesteding voor een bedrijf dat via een DBFOT-contract een centrum voor de opslag, de deconstructie en de recycling van vliegtuigen zou opzetten en exploiteren. Sinds de sluiting van de aanbesteding heerst er een status quo; de naam van de winnende bieder is nooit bekendgemaakt. Karim Cheichk, voormalig voorzitter van GIMAS en algemeen directeur van CETIM Maroc, bevestigt de aanhoudende impasse. De belangrijkste oorzaak is het gebrek aan beschikbare grond, onthult Challenge. Het geselecteerde bedrijf zou een braakliggend terrein van minimaal 10 hectare (uitbreidbaar tot 54 hectare) in het douanegebied van de luchthaven Oujda Angad in tijdelijk gebruik moeten krijgen.

Lees ook: Vliegtuig "made in Morocco" tegen 2030

Dit probleem is wijdverbreid, maar Marokko scoort opvallend slecht in vergelijking met andere landen. Onderzoek van het CMC toont aan dat ruim 40% van de Marokkaanse bedrijven de toegang tot grond als een groot of zeer ernstig obstakel beschouwt. Dit staat in schril contrast met landen als Roemenië (9%) en Turkije (7%). De afname van staatsgronden in stedelijke zones wordt gezien als een factor die het aanbod van industrieterreinen voor investeringen vermindert.

Grond is een essentiële factor voor de aantrekkelijkheid van een economie. Het document benadrukt dat landen zoals China grond effectief inzetten als instrument om meer directe buitenlandse investeringen aan te trekken. In Marokko kan grond 40 tot 60% van de totale investeringskosten van een economisch project uitmaken, terwijl dit in Europa slechts 2 tot 10% is.

Lees ook: Project vliegtuigkerkhof in Marokko vastgelopen

Als Marokko geen snelle oplossing vindt voor de grondproblematiek, dreigt het land zijn aandeel in de wereldwijde markt voor luchtvaartrecycling in de komende tien jaar mis te lopen. Volgens projecties van Boeing en Airbus zullen tegen 2035 meer dan 12.000 vliegtuigen uit de vaart worden genomen. Deze continue activiteit is een bron van geschoolde banen en buitenlandse valuta. Vliegtuigkerkhoven zijn een lucratieve tak van de moderne luchtvaart, onder meer omdat ze de opslagkosten voor oude vliegtuigen verlagen en parkeerkosten op luchthavens besparen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team