Zoeken

Aanbevelingen om kwaliteit dienstverlening Marokkaanse diaspora te verbeteren

17 maart 2022 - 10:20 - Marokkanen in het buitenland

©

Na een inventaris van de situatie te hebben opgemaakt, heeft het Rekenhof van Marokko verschillende aanbevelingen gedaan om de kwaliteit van de dienstverlening van het Marokkaanse consulaire netwerk te verbeteren voor Marokkanen die in het buitenland wonen. In totaal zijn er 57 consulaten-generaal en 100 consulaire afdelingen van ambassades in het buitenland.

De Rekenkamer publiceerde haar activiteitenverslag voor de periode 2019-2020, waarin ze haar beoordeling en aanbevelingen presenteerde voor Marokkaanse consulaten en ambassades in het buitenland. Uit het verslag blijkt dat in de periode 2015-2019 de gemiddelde jaarlijkse behandelingstijd voor aanvragen van de elektronische nationale identiteitskaart (CNIE) op 49% van de consulaire posten meer dan een maand bedroeg, terwijl voor de afgifte van dit document een gemiddelde tijd wordt voorzien van 10 dagen. Wat de diensten voor de opstelling van identiteitsdocumenten betreft, worden ze nog steeds geconfronteerd met de verplichting om registers van de burgerlijke stand manueel bij te houden en identiteitsdocumenten fysiek te bezorgen, aldus het verslag.

Lees ook: België: mobiel consulaat voor wereld-Marokkanen is succes

Op basis van deze vaststelling stelt de Rekenkamer voor dat het ministerie van Buitenlandse Zaken "een grotere inspanning levert om de consulaire diensten in staat te stellen kwaliteitsdiensten te verlenen aan de Marokkaanse diaspora.
Dit kan door middel van een globale strategie, overeengekomen met hun partners, waarin de doelstellingen, acties, verwachte resultaten en verantwoordelijkheden van elke betrokken dienst worden omschreven. Ook moet een toezicht- en evaluatiemechanisme ingevoerd worden. Daarnaast wordt de regering verzocht "een geïntegreerde en coherente consulaire strategie" te ontwikkelen en het kader voor het meten en controleren van de prestaties van de consulaire diensten te verbeteren.

Lees ook: Marokkaanse diaspora kan identiteitskaart binnenkort online aanvragen

De Rekenkamer merkt op dat de stimulansen voor consulaire registratie "beperkt" blijven. Op basis van een steekproef van 27 consulaten bedraagt het percentage geregistreerde wereld-Marokkanen niet meer dan 41% van het geraamde aantal Marokkaanse onderdanen die in deze consulaire districten verblijven. Ook wordt vermeld dat de consulaire registratie-registers alleen de identificatie mogelijk maken van geregistreerde Marokkaanse onderdanen die een lange periode in het buitenland verblijven. Volgens de Rekenkamer houdt dit probleem verband met het ontbreken van een digitaal platform waarop Marokkanen die naar het buitenland reizen hun gegevens kunnen invullen, alsmede die van personen met wie ze in geval van nood contact kunnen opnemen, een soort databank die ook geraadpleegd kan worden door consulaten in crisissituaties.

Lees ook: Nasser Bourita wil leven wereld-Marokkanen vereenvoudigen

Het verslag vermeldt ook dat rechtsbijstand voor wereld-Marokkanen in moeilijke sociale situaties sinds 2019 niet meer functioneel is. De dienst is in 2014 opgericht door het ministerie dat verantwoordelijk is voor Marokkanen in het buitenland. "De uitvoering van een crisisbeheersingsplan op het niveau van de consulaten is noodzakelijk", aldus de Rekenkamer. Ook wordt opgeroepen tot de organisatie van opleidingssessies ten behoeve van personeelsleden van consulaire posten over het beheer van crisissituaties. Dit zal de consulaten in staat stellen bij grote crisissituaties een proactieve aanpak te volgen en te zorgen voor bescherming en sociale en juridische bijstand aan de Marokkaanse diaspora.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team