26 mei 2023 - 18:00 - Economie
In Marokko heeft de belastingdienst (DGI) een nota gestuurd naar influencers, YouTubers en contentmakers om hen op te roepen hun inkomsten te verklaren en belastingen te betalen.
Ruim 120 Marokkaanse contentmakers op sociale media hebben een brief ontvangen om hun fiscale situatie voor de afgelopen drie jaar te reguleren, meldt Assabah. Volgens schattingen van de DGI bedraagt het totale bedrag dat influencers aan de staat moeten betalen voor de afgelopen drie jaar, ongeveer 45 miljoen dirham.
Lees ook: Marokko: influencers moeten belasting betalen
Dit bedrag kan nog oplopen, afhankelijk van het aantal weergaven en abonnees van deze kanalen. Door hen schriftelijk te contacteren met het verzoek om hun situatie in orde te brengen, geeft de DGI prioriteit aan het bewustmaken van overtreders. Het doel is hen ertoe te brengen vrijwillig hun belastingen te betalen en zo andere, strengere maatregelen, te voorkomen zoals beslagleggingen.
Lees ook: Meerderheid Marokkaanse advocaten betaalt geen belasting
"Sommige contentmakers verdienen meer dan 100.000 dirham per maand, wat betekent dat hun jaarlijkse inkomen 1,2 miljoen dirham per jaar overschrijdt. Deze categorie valt onder de tariefgroep waarbij 38% aan belastingen wordt ingehouden," aldus de DGI.
Special Forces eist eerste slachtoffer: Nora Gharib geeft op
RS Berkane-spelers als helden onthaald in Marokko (video)
Marokkaanse ’halal datingapp’ stuit op kritiek
Zwicht Azeddine Ounahi voor Saoedische miljoenen?
De subtiele sneer van Fouzi Lekjaâ naar Walid Regragui
Marokkaanse citrusproductie daalt alarmerend
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko