26 mei 2023 - 18:00 - Economie
In Marokko heeft de belastingdienst (DGI) een nota gestuurd naar influencers, YouTubers en contentmakers om hen op te roepen hun inkomsten te verklaren en belastingen te betalen.
Ruim 120 Marokkaanse contentmakers op sociale media hebben een brief ontvangen om hun fiscale situatie voor de afgelopen drie jaar te reguleren, meldt Assabah. Volgens schattingen van de DGI bedraagt het totale bedrag dat influencers aan de staat moeten betalen voor de afgelopen drie jaar, ongeveer 45 miljoen dirham.
Lees ook: Marokko: influencers moeten belasting betalen
Dit bedrag kan nog oplopen, afhankelijk van het aantal weergaven en abonnees van deze kanalen. Door hen schriftelijk te contacteren met het verzoek om hun situatie in orde te brengen, geeft de DGI prioriteit aan het bewustmaken van overtreders. Het doel is hen ertoe te brengen vrijwillig hun belastingen te betalen en zo andere, strengere maatregelen, te voorkomen zoals beslagleggingen.
Lees ook: Meerderheid Marokkaanse advocaten betaalt geen belasting
"Sommige contentmakers verdienen meer dan 100.000 dirham per maand, wat betekent dat hun jaarlijkse inkomen 1,2 miljoen dirham per jaar overschrijdt. Deze categorie valt onder de tariefgroep waarbij 38% aan belastingen wordt ingehouden," aldus de DGI.
Casablanca worstelt met miljoenenschuld aan busbedrijf
Mysterieuze dood jonge vrouw op landgoed Marokkaanse miljardair
Drama in Tanger: vrouw probeert baby in ravijn te gooien
Hittegolf na hittegolf in Marokko: dit is waarom
Online nepnieuws bedreigt toerisme Noord-Marokko
Ouezzane in het donker door stroomdiefstal
Marokko kreunt onder prijsstijgingen, Al Hoceima koploper
Marokko nieuwe speeltuin voor Chinese auto-industrie
Belgische vastgoedreus pompt 1,5 miljard in Marokko
Prijs olijfolie in Marokko naar recordhoogte
Marokkaanse dirham wint terrein op euro en dollar
Dominique Strauss-Kahn lanceert groot hotelproject in Marokko
Marokko verkoopt La Mamounia aan fosfaatgigant
Ryanair rekent op Marokkaanse gemeenschap in België en Nederland