26 mei 2023 - 18:00 - Economie
In Marokko heeft de belastingdienst (DGI) een nota gestuurd naar influencers, YouTubers en contentmakers om hen op te roepen hun inkomsten te verklaren en belastingen te betalen.
Ruim 120 Marokkaanse contentmakers op sociale media hebben een brief ontvangen om hun fiscale situatie voor de afgelopen drie jaar te reguleren, meldt Assabah. Volgens schattingen van de DGI bedraagt het totale bedrag dat influencers aan de staat moeten betalen voor de afgelopen drie jaar, ongeveer 45 miljoen dirham.
Lees ook: Marokko: influencers moeten belasting betalen
Dit bedrag kan nog oplopen, afhankelijk van het aantal weergaven en abonnees van deze kanalen. Door hen schriftelijk te contacteren met het verzoek om hun situatie in orde te brengen, geeft de DGI prioriteit aan het bewustmaken van overtreders. Het doel is hen ertoe te brengen vrijwillig hun belastingen te betalen en zo andere, strengere maatregelen, te voorkomen zoals beslagleggingen.
Lees ook: Meerderheid Marokkaanse advocaten betaalt geen belasting
"Sommige contentmakers verdienen meer dan 100.000 dirham per maand, wat betekent dat hun jaarlijkse inkomen 1,2 miljoen dirham per jaar overschrijdt. Deze categorie valt onder de tariefgroep waarbij 38% aan belastingen wordt ingehouden," aldus de DGI.
Militaire band Marokko en Israël verstevigt discreet
Meer veerboten naar Marokko deze zomer
Passagiers Ryanair riskeren fikse boete
Magistraat in Marokko werkte voor buitenlandse inlichtingendiensten
Frontex verscherpt toezicht op Marokkaanse diaspora
Marokko vraagt uitlevering verdachte moord Rym Fikri’s man
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie
DFDS koopt scheepvaartroutes Spanje-Marokko
Marokko ontvangt 60.000 ton graan uit Kazachstan
Sterke week voor Marokkaanse dirham
Nieuwe EU-regels bedreigen Marokkaanse tomatenexport
Marokkaanse blauwe bessen scoren ongekend succes in de VS