Zoeken

Marokko: influencers moeten belasting betalen

22 november 2022 - 11:00 - Economie

©

De Marokkaanse belastingdienst (DGI) heeft influencers en makers van digitale inhoud, die hun fiscale verplichtingen niet nakomen, aangeschreven om hun situatie te regulariseren.

De DGI verhoogt het aantal controles en correcties en schreef daarom onlangs ook influencers en makers van digitale inhoud aan. Ze worden verzocht hun inkomsten op te geven en belastingen te betalen. De dienst voerde eerst een onderzoek uit naar de beste manier om belastingontduiking binnen deze beroepscategorie tegen te gaan en lijkt nu te beschikken over "een actieplan op basis van beproefde benaderingen en methoden", schrijft La Vie Eco.

Lees ook: Meerderheid Marokkaanse advocaten betaalt geen belasting

De begrotingsdruk en de economische crisis zetten de autoriteiten ertoe de belastinggrondslag te verbreden, ook omdat er digitaal enorme inkomsten worden gegenereerd. "De inkomstenderving voor de belastingdienst is inderdaad aanzienlijk. Veel makers van inhoud op internet verdienen heel wat geld, maar geven hun inkomsten niet aan en dat is niet eerlijk. Gezien het juridische vacuüm in de sector, zal de belastingdienst nu gebruik gaan maken van een algemene raming om het inkomen van influencers te beoordelen", legt belastingdeskundige Mohamed Rahj uit. De belastingdienst gebruikt de methode om na te gaan of het inkomen van influencers overeen komt met hun levensstijl.

Door de analyse van berichten van influencers op sociale media, krijgen de inspecteurs een min of meer nauwkeurig beeld van de waarde van hun materiële activa (auto’s, hoofd- en tweede woningen, horloges, juwelen, vakanties in Marokko en in het buitenland, enz.). Slechts weinigen van hen geven op dit moment al hun activa aan. Om deze situatie te verhelpen heeft de DGI belastingidentificatoren toegewezen om influencers te belasten op basis van schattingen, waaraan ook nog boetes worden toegevoegd.

Lees ook: Marokkaanse influencers zullen inkomstenbelasting betalen

"Ik ben niet tegen de belastingcontroles, maar ik denk wel dat we ook actief moeten zijn in het onderwijs. We moeten makers van inhoud bewuster maken, hen een speciale status toekennen en een respijtperiode om aan de wetgeving te voldoen," voegt Mohamed Rahj eraan toe. De fiscus is ook geïnteresseerd in de belastingontduiking van high-profile influencers die offshore-rekeningen in belastingparadijzen aanhouden. De DGI zal niet beknibbelen op middelen om deze digitale fraudeurs op te sporen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team