16 april 2021 - 18:20 - Wereld
De werkgeversorganisatie van Melilla CEME-CEOE is nog altijd verbolgen over de sluiting van de grens tussen Marokko en de Spaanse enclave. Werkgevers hebben hun hoop gevestigd op de Raad van Europa die Marokko zou kunnen dwingen om de import van goederen uit de Spaanse steden Sebta en Melilla weer toe te laten.
Volgens de CEME-CEOE heeft Marokko de grens alleen gesloten "om de haven van Melilla en de kooplieden van deze stad economisch te verstikken", meldt de krant El Faro de Melilla. Enrique Alcoba Ruiz, de voorzitter van de werkgeversorganisatie, heeft in een persbericht laten weten dat zij via de Spaanse afgevaardigden in de Raad van Europa beweging willen krijgen in deze onwrikbare situatie. "We hopen de steun te krijgen van de Spaanse regering en alle politieke partijen die in Melilla vertegenwoordigd zijn via hun respectieve Europese parlementaire fracties", zegt Ruiz.
Vanaf 1 augustus 2018 heeft Marokko de invoer van goederen via de landsgrens bij Melilla opgeschort. Volgens de CEME-CEOE heeft Marokko dit gedaan om de ontwikkeling van de twee havens van Nador aan te jagen. De organisatie meent dat de combinatie van de grenssluiting en de ontwikkeling van de havens van Nador een slechte strategie is geweest. In 2020 werden er in de haven van Nador 2200 containers ingevoerd, nog geen 20 procent van het aantal van 5010 containers dat in 2016 in de haven van Melilla binnen is gekomen.
Ruiz vindt het opmerkelijk dat "Marokko, zelfs tijdens de pandemie, nooit zijn grenzen gesloten heeft voor het goederenverkeer met Spanje en de EU, met uitzondering van Melilla". Ook is hij niet te spreken over de passieve houding van de Spaanse regering in deze kwestie. De CEME-CEOE heeft hierover een brandbrief verstuurd naar de Spaanse minister van Buitenlandse Zaken, Arancha González Laya. In deze brief spreekt de werkgeversorganisatie van "steeds agressievere aanvallen vanuit Marokko."
Onbekende ziekte doodt schapen en geiten in Marokko
Marokko in nieuwe Arabische "NAVO"-strijdmacht?
Koning Mohammed VI zorgt voor repatriëring kabelbaanslachtoffer Lissabon
Ryanair’s geheime wapen voor recordwinsten? Vluchten naar Marokko
Waarom Hamza Igamane twee verschillende namen gebruikt
Marokkaans plan voor militaire operatie in Sahara ligt klaar
Eurostat: Marokko in top drie, Algerije afwezig
Hoe de Mocro maffia de grootste bedreiging van Nederland werd
Marokkaanse aangerand in kliniek in India, arts opgepakt
Rekening van 38.000 euro na weekje Marokko, Orange reageert
Harde aanpak Marokkanen op luchthaven Istanbul
Oorlogsschepen escorteren jacht bij Ceuta, Koning Mohammed VI aan boord?
Gevaarlijke Marokkaanse tomaten van de markt gehaald in Nederland
Marokkaan vrijgelaten na miljoenenroof in Duitsland: "Onvoldoende bewijs"