26 juli 2025 - 18:00 - Wereld
Een Franse ondernemer, Dominique (63), heeft een astronomische rekening van Orange ontvangen na zijn vakantie in Marokko. De provider eist 37.737,11 euro voor buitensporig dataverbruik, een bedrag dat Dominique weigert te betalen. Hij overweegt zelfs juridische stappen.
Dominique was van 28 april tot 5 mei in Marrakech. Hij beweert zijn telefoon amper te hebben gebruikt en vermoedt een hack of een verkeerde handeling van zijn kant. Voor zijn vertrek had hij naar eigen zeggen zijn databundel verhoogd naar 5 GB, ook geldig in Marokko, meldt Le Parisien.
Lees ook: Schotse minister neemt gedwongen ontslag na vakantie in Marokko
Orange daarentegen, stelt Dominique op 2 mei herhaaldelijk te hebben gewaarschuwd voor het overschrijden van zijn bundel. De provider claimt dat hij een sms ontving bij 80% verbruik, gevolgd door een tweede bij 100% met een blokkering. "We boden hem de mogelijkheid om een pas te kopen of de blokkering op te heffen tegen betaling (9 euro per MB). De klant heeft deze overschrijding vervolgens op 2 mei om 18:14 gevalideerd. Daarna ontving hij nog 16 sms’jes die hem waarschuwden voor overmatig verbruik," aldus Orange.
Lees ook: Schotse minister onder vuur voor dure Marokko-vakantie
Dominique ontkent echter de cruciale sms te hebben ontvangen of iets te hebben gevalideerd. Hij herinnert zich enkel dat hij later die avond voor 9 euro mobiele data kocht. Wel kreeg hij een sms met een waarschuwing voor een overschrijding van 2500 euro tijdens een diner met vrienden, maar daar besteedde hij op dat moment geen aandacht aan. De overige waarschuwingsberichten over de enorme toename van zijn verbruik, die midden in de nacht arriveerden, heeft hij naar eigen zeggen niet ontvangen.
Lees ook: Orange onder vuur in Marokko
In juni viel de gedetailleerde factuur bij Dominique op de mat: 31.000 euro exclusief btw. In de nacht van 2 mei, tussen 03:39 en 06:34, factureerde Orange hem elke minuut 225 euro, onder de noemer ’communicatie 3G/3G + roaming (internationale roaming)’. "31.000 euro in vier uur, dat slaat nergens op! Dat is niet wat ik in een jaar verdien. Ik ga niet twee jaar voor Orange werken. Ik betaal niet. Als Orange onverbiddelijk blijft, stap ik naar de rechter," zegt de ondernemer vastberaden. Hij heeft al diverse stappen ondernomen, waaronder een aangetekende brief naar het hoofdkantoor die onbeantwoord bleef, en een klacht bij de ombudsman van Orange, waarvan de behandeling tot zes maanden kan duren.
Lees ook: Bakken kritiek op Orange Marokko
Dominique’s lijn is inmiddels definitief afgesloten na zijn weigering te betalen. "Er zijn geen tastbare elementen die de geldigheid van de verschuldigde bedragen in twijfel trekken," stelt de mobiele provider. "Onze Orange preventiedienst heeft het nodige gedaan om de klant te informeren. Bovendien zijn alle pogingen van onze klantenservice om met de klant in gesprek te gaan gestrand op een weigering van zijn kant."
Marokko start productie gepantserde voertuigen in Berrechid
Ruim 190 klachten tegen rapper ElGrandeToto afgewezen
Vermiste Colombiaanse militair dood aangetroffen voor kust Marokko
Bende zaait angst in Driouch, reeks brutale overvallen
Italië steunt Algerije niet in Sahara-standpunt, erkenning nabij?
Dakloze 100-jarige Ayyada heeft weer een thuis in Amsterdam
Italië steunt Algerije niet in Sahara-standpunt, erkenning nabij?
Dakloze 100-jarige Ayyada heeft weer een thuis in Amsterdam
Vakantie in Marokko eindigt met absurde Orange-rekening van 37.000 euro
Klacht tegen Carrefour wegens tomaten uit Marokkaanse Sahara
Algerije betaalt migranten om naar Marokko te gaan
Laura, passagiere Sofian Kiyine, verbreekt stilte over zware crash
"Mijn leven verwoest": Adam vertelt over schietpartij in Brussel
Buschauffeur Marwa verovert internet (video)