12 augustus 2021 - 17:40 - Economie
De haven Tanger Med is verbonden met 186 havens op vijf continenten en biedt een grote jaarlijkse behandelingscapaciteit van goederenstromen. De haven mikt op een plaats in de top 20 van havenknooppunten.
Tanger Med is de eerste Marokkaanse haven met een internationale dimensie. Het is een natuurlijk overslagfaciliteit voor wereldwijde logistieke stromen. Meer dan 200 vrachtschepen passeren dagelijks door de Straat van Gibraltar op de scheepvaartdiensten van ’s werelds grootste reders die Azië, Europa, Amerika en Afrika met elkaar verbinden.
Lees ook: Marokko’s ambities voor maritiem transport
Volgens de laatste door de havenautoriteiten gepubliceerde gegevens, zou het volume van de goederen die jaarlijks door de Straat van Gibraltar worden vervoerd binnenkort 120 miljoen ton kunnen bereiken.
Naast een behandelingscapaciteit van 9 miljoen containers, 7 miljoen passagiers, 700.000 TIR-vrachtwagens (internationale vervoer van goederen) en de export van een miljoen voertuigen, omvat de haven ook een passagiers- en roll-on/roll-off-haven met zeer grote capaciteit. Het is een echte maritieme brug tussen Europa en Afrika.
Lees ook: Gibraltar wil terug zee- en luchtverbindingen met Marokko
Het industriepark dat aan het havencomplex verbonden is, bevindt zich in een vrijhandelszone met 900 bedrijven, voornamelijk actief in de automobielsector, maar ook in de textielsector, de elektronica, de luchtvaart, de logistiek en de voedselverwerking. Het industriepark stelt 70.000 mensen te werk en heeft een omzet behaald van 5,5 miljard euro in 2017, zo wordt in de nota onderstreept.
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht