Zoeken

Starbucks Marokko verkocht?

12 februari 2024 - 18:40 - Economie

©

Het Koeweitse conglomeraat Alshaya, dat getroffen is door een economische crisis als gevolg van de Covid-19 pandemie, is in gesprek met een Amerikaans investeringsbedrijf over de verkoop van een deel van haar belang in de Starbucks-franchise. Alshaya exploiteert Starbucks-filialen in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Centraal-Azië.

Het bedrijf, dat met bijna 2000 Starbucks-vestigingen in 13 landen, waaronder Marokko, een belangrijke speler is op de koffiemarkt, overweegt een minderheidsbelang van ongeveer 30% in de Amerikaanse koffieketen te verkopen. Dat meldt Reuters op basis van ingewijden. Eerder was al bekend dat het Saoedische Public Investment Fund (PIF) in beeld was voor een overname van dit belang. De waarde van de Amerikaanse keten werd in 2022 geschat tussen de 4 en 5 miljard dollar.

Lees ook: Starbucks: feiten achter valse aankondiging vertrek uit Marokko

De verkoop van een deel van Starbucks kan Alshaya broodnodige financiële lucht geven. Het conglomeraat kampt al sinds de Covid-19 pandemie met zware economische tegenwind. De crisis had ook een negatieve impact op Alshaya Morocco, de Marokkaanse tak van het bedrijf. De omzet van de Marokkaanse tak daalde met 82 miljoen dirham als gevolg van de pandemie, wat leidde tot gecumuleerde verliezen.

Lees ook: Starbucks en H&M blijven toch in Marokko

In december 2021 werd het kapitaal van Alshaya Morocco al verlaagd van 142 miljoen dirham naar 65 miljoen dirham, nadat het bedrijf een verlies van 76,9 miljoen dirham had geleden. Twee jaar later kampt de Marokkaanse tak van Alshaya nog steeds met financiële problemen.

Bladna.nl