15 december 2025 - 16:00 - Marokko
De export van Marokkaans ambachtelijk werk kent een opmerkelijke stijging. Over de eerste elf maanden van 2025 werd een groei met dubbele cijfers gerealiseerd. De totale verkoop aan het buitenland, aangewakkerd door de toenemende populariteit van traditionele kleding en een sterke vraag uit de Verenigde Staten, heeft inmiddels de grens van 1,14 miljard dirham overschreden.
De traditionele ambachtsproducten zijn hun historische dominantie aan het verliezen door een krachtige nieuwe dynamiek. Hoewel aardewerk en steen met 36% van de totale omzet nog steeds het grootste volume vertegenwoordigen, is het de traditionele kleding die de grootste doorbraak kent. Dit segment zag de verkoop tussen januari en november 2025 met maar liefst 83% toenemen. Hiermee verovert het 17% van het marktaandeel en komt het vlak achter de tapijten (18%). Deze interne verschuiving stuwt de totale sector omhoog: het Staatssecretariaat voor Ambacht meldt een totale stijging van 13% tot een waarde van meer dan 1,14 miljard dirham.
Lees ook: Ouezzane krijgt economische zone voor 8000 ambachtslieden
De versnelling was het meest uitgesproken aan het einde van de meetperiode, met een groei van 27% in de maand november. Tegelijkertijd vindt er een grote geografische verandering plaats. De tijd dat Europa de onbetwiste hoofdmarkt was, lijkt voorbij. De Verenigde Staten nemen nu bijna de helft van de Marokkaanse ambachtsexport af (49%), dankzij een vraag die met 28% steeg. Frankrijk daarentegen ziet zijn aandeel met 8 punten teruglopen tot 11%, al blijft het de tweede grootste afnemer van het Koninkrijk. De diversificatie wordt verder onderstreept door de opkomst van Turkije, waar de gerealiseerde omzet is verdrievoudigd.
Lees ook: Marokko: 30.000 nieuwe ambachtslieden tegen 2030
Deze nieuwe marktconfiguratie heeft directe gevolgen voor de Marokkaanse productiecentra. Marrakech en Casablanca blijven met respectievelijk 39% en 31% van de zendingen toonaangevend, maar de stad Fez ontpopt zich als de krachtigste groeimotor. Fez zag haar export in slechts één jaar met 76% stijgen, waardoor haar bijdrage aan de nationale export van 13% naar 20% ging.