27 oktober 2020 - 17:00 - Economie
Dat luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc zich in zwaar weer bevindt wordt eens te meer duidelijk na de publicatie van een nieuw rapport van de Marokkaanse overheid. Ondanks de vele inspanningen om het bedrijf weer financieel gezond te maken, gaat ze het jaar afsluiten met negatieve cijfers vanwege de gezondheidscrisis die is veroorzaakt door het coronavirus.
In het rapport "Finance Bill 2021" staat te lezen dat volgens het Directoraat van Openbare Instellingen en Ondernemingen (DEPP), de financiële situatie van RAM in 2019 al slecht was. Als oorzaken worden ongunstige ontwikkelingen van de wisselkoersen, spanningen binnen het pilotenkorps, het noodgedwongen aan de grond houden van de B737-8 Max toestellen en de staking van bagage-afhandelaars genoemd.
In 2018 noteerde de luchtvaartmaatschappij nog een winst van 16,7 miljard dirham en in 2019 kende de winst een lichte daling naar 16,1 miljard dirham. Dit komt neer op een verlies van 131 miljoen dirham in 2018 ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2019 was er dus al een grotere winstdaling ingezet met exact 821 miljoen dirham ten opzichte van de winst in 2018. Ook een toename van de schuldenlast met 58% drukt zwaar op de begroting van RAM. Voor de coronacrisis verwachtte de luchtvaartmaatschappij nog een herstel in 2020 omdat de arbeidsconflicten dan beslecht zouden zijn en er vooruitgang zou zijn geboekt met de integratie in de Oneworld-alliantie.
Volgens het rapport staan alle cijfers voor RAM in 2020 in het rood, meldt Hespress. Ook komt er duidelijk naar voren dat de situatie in 2019 al niet florissant was. In 2019 steeg de totale schuld van het bedrijf met 58%. Dit komt hoofdzakelijk door een lening die is afgesloten om zeven nieuwe vliegtuigen aan te kunnen kopen. Hierdoor steeg de totale schuld van 7,7 miljard dirham in 2018 naar 12,2 miljard dirham in 2019.
Volgens het rapport zullen er aan het einde van het boekjaar 2020 dramatische cijfers voor RAM genoteerd worden. Dit is onder andere ingegeven door 55% minder vlieguren, 58% minder vliegverkeer en een terugloop van de bezettingsgraad met 7%. Er wordt een omzetdaling verwacht van 56% (6,63 miljard dirham), een negatief bedrijfsresultaat van 2,93 miljard dirham en een nettoverlies van 3,73 miljard dirham.
Boom hotelsector in Marokko baart zorgen op Canarische Eilanden
Sekstoerisme in Marrakech: AMDH woedend
Marokkaanse militaire uitgaven dalen, Algerijnse uitgaven versnellen
Algerijnse bondscoach Tanzania vecht schorsing na kritiek op Marokko aan
Meisje bijna ontvoerd in Beni Mellal
Dounia Boutazout presenteert nieuw seizoen Lalla Laaroussa
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in