Marokko stopt subsidie op gas, tarwe en suiker
Na benzine zullen ook de subsidies op gas suiker en tarwe worden afgeschaft in Marokko. De maatregel wordt eind dit jaar ingevoerd.
8 november 2014 - 17:04 - Economie
De Marokkaanse overheid heeft 2,7 miljard dirham beschikbaar gesteld om landbouwers te ondersteunen. Het bedrag is een rechtstreekse subsidies aan landbouwers voor het oogstjaar 2014-2015.
Minister Aziz Akhannouch van Landbouw en Visserij kondigde de financiële steun dinsdag aan in het Parlement.
De bewindsman vertelde ook dat zijn afdeling het actuele subsidiesysteem ging hervormen, het volume aan subsidies voor de exportbevordering ging verhogen en de import financieel ging blijven ondersteunen.
In Marokko verwacht men dit seizoen een vrij slechte oogst vanwege de late regen. Landbouwers hebben dankzij de recente regenval echter opnieuw een beetje hoop en mogelijk valt het oogstseizoen iets minder tegen dan voorzien.
Afgelopen zomer had Qatar een donatie van 1,15 miljard dirham aan de Marokkaanse landbouwsector goedgekeurd. Het geld is bestemd voor irrigatieprojecten en de aanleg van 16 miljoen hectare weidegronden.
Lees meer
Na benzine zullen ook de subsidies op gas suiker en tarwe worden afgeschaft in Marokko. De maatregel wordt eind dit jaar ingevoerd.
Door het stormweer en de overstromingen van de afgelopen dagen in Marokko, is voor 925 miljoen dirham schade ontstaan aan wegen en straten.
Marokkanen met eigendommen en/of geld in het buitenland hebben eind november ruim 6 miljard dirham zwart geld aangegeven. Dat meldt de voorzitter van het Marokkaanse...
Marokko en Qatar hebben maandag in Rabat een donatieovereenkomst gesloten van 1,15 miljard dirham. Het geld zal dienen om landbouwprojecten in Marokko te financieren.
Het ministerie van Islamzaken heeft eerder deze week zijn begroting voor 2015 bekend gemaakt. Minister Ahmed Taoufik gaf eveneens een overzicht van de uitgaven van zijn...