Regering Marokko wil subsidie op bloem en suiker stoppen
Na de subsidie op brandstof te hebben afgeschaft denkt de Marokkaanse regering eraan om hetzelfde doen met de subsidie op bloem en suiker.
24 februari 2015 - 22:21 - Economie
Na benzine zullen ook de subsidies op gas suiker en tarwe worden afgeschaft in Marokko. De maatregel wordt eind dit jaar ingevoerd.
Het einde van de subsidies werd door een regeringsbron aan Hespress meegedeeld, maar dit betekent niet het einde van de hulp aan arme huishoudens. De regering is al enige tijd op zoek naar de beste manier om de 8 miljoen Marokkanen die onder de armoedegrens leven op een directere wijze te helpen.
De regering oordeelt dat het grootste deel van de subsidies momenteel naar rijken gaan zoals industriëlen, hoteliers, grote landbouwers en zelfs bakkers. Slechts een klein deeltje van de subsidies gaat naar huishoudens met een lage inkomen.
De compensatiefonds heeft vorig jaar bijna 20 miljard dirham uitgegeven aan deze basisproducten: 14 miljard voor gas, 3,5 miljard voor suiker en 2 miljard voor tarwe.
De staat betaalt op dit moment 83 dirham per gasfles (verkoopprijs in Rabat: 44 dirham), 2,85 dirham per kilo suiker en 1 dirham per kilo bloem.
Lees meer
Na de subsidie op brandstof te hebben afgeschaft denkt de Marokkaanse regering eraan om hetzelfde doen met de subsidie op bloem en suiker.
De Marokkaanse regering heeft het einde aangekondigd van de subsidies op diesel en benzine. Tegen het einde van dit jaar zal de prijs van een liter diesel minimaal 2,15 dirham...
Brandstoffen worden vanaf maandag niet meer gesubsidieerd door het Compensatiefonds in Marokko. Dat laat minister Mohamed El Ouafa van Algemene Zaken weten.
Minister Mohamed El Ouafa van Algemene Zaken en Bestuur heeft de geruchten over een aanstaande stijging van de prijs van suiker, elektriciteit, gas en meel ontkend. Deze...
Vanaf 2016 zal de subsidie op suiker in Marokko geleidelijk aan worden afgeschaft. Dat laat Premier Abdelilah Benkirane zelf weten.