16 juni 2021 - 10:00 - Wereld
In Nederland werkte de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) tussen 2015 en 2017 aan een geheime campagne om te voorkomen dat jonge moslims radicaliseren. Het project wilde tegengewicht bieden aan propaganda van terreurorganisaties als Daesh, aan de hand van videoportretten van jongeren en hun visie op de actualiteit. Daarin was te zien hoe jongeren voor een geweldloze weg kozen, schrijft NRC op basis van interne e-mails, gesprekken met betrokkenen en vragen aan Nationaal Coördinator Pieter-Jaap Aalbersberg.
Het project wil laten zien hoe jongeren omgaan met de veranderingen in hun wijk en waar hun loyaliteiten liggen. De Ierse psycholoog David Kenning toonde de video aan terrorismebestrijders in februari 2015. Hij introduceerde de medewerkers van de gemeente Amsterdam, terrorismecoördinator NCTV en inlichtingendienst AIVD, in de wereld van de anti-jihadcampagnes. Kenning was ervan overtuigd dat deze campagne jongeren minder vatbaar maakt voor radicalisering. De aanwezige terreurbestrijders reageerden enthousiast, een "eyeopener", mailt een hoge AIVD-functionaris. Zo ging de ontwikkeling van een Nederlandse anti-jihadcampagne van start.
Lees ook: Islamitische scholen belangrijk voor emancipatie moslims in Nederland
Maar niet alle NCTV-medewerkers waren positief over de counternarratives-campagne van Kenning. Analisten noemden hem "een valse profeet", schrijft de krant. Kenning zou bij de analyse van radicalisering te weinig oog hebben voor religieuze ideologie als drijfveer. Daarnaast was het ook een nadeel dat de betrokkenheid van de overheid bij de campagne geheim moest blijven, omdat de boodschap anders zijn geloofwaardig zou verliezen.
De NCTV werkte plannen uit voor een heimelijke campagne, blijkt uit onderzoek van NRC. Er werd gekozen om een specifieke boodschap te richten naar drie verschillende doelgroepen: geradicaliseerden, kwetsbare jongeren die mogelijk nog gaan radicaliseren en de bredere samenleving. NCTV en Sociale Zaken vroegen in juni 2017 groen licht aan het kabinet dat enthousiast reageerde op de presentatie. Maar het plan, dat intern ’Brand Destruction’ heette, werd een paar maanden later afgeblazen, nadat bekend werd dat de gemeente Amsterdam ook een dergelijk plan ontwikkelde met David Kenning.
Nieuwe belastingregels voor vastgoed in Marokko
Airbnb en Booking in Marokko: pas op voor belastingen
China levert geavanceerde drones aan Marokko
Nayef Aguerd weggepest bij West Ham
WK 2030 zorgt voor personeelstekort in Marokkaanse bouwsector
Marokko sluit Spanje en Frankrijk uit bij aanbesteding 150 treinen
Frans-Algerijnse crisis: "Marokkaanse lobbies" beschuldigd
Syrië weigert Polisario-gevangenen vrij te laten
"Laat me niet sterven mama": Abdel, 25, dood door nalatigheid ziekenhuis
Mohamed (22) overdag briljante student, ’s nachts dakloos
Marokkaanse kinderen slachtoffer drugsbendes in Brussel
Drugsgeweld in Brussel: "Pak drugsbazen in Marokko aan"
Emiraten leveren politica uit aan Marokko
Moskee Metz bevestigt miljoendonatie Koning Mohammed VI