12 mei 2025 - 08:00 - Economie
Een wereldwijd strategisch adviesbureau plaatst Marokko aan de top van de lijst van de meest kostenefficiënte landen voor de fabricage van auto’s wereldwijd, vóór China en Turkije.
Met arbeidskosten van niet meer dan 106 dollar per geproduceerd voertuig, staat Marokko bovenaan de ranglijst van meer dan 250 geanalyseerde fabrieken wereldwijd. Deze ranglijst is opgesteld door het industriële en financiële adviesbureau ’Oliver Wyman’, onderdeel van Marsh & McLennan, een grote Amerikaanse groep die actief is in diverse diensten gerelateerd aan risicomanagement voor bedrijven. Het koninkrijk laat landen als Roemenië (273 dollar), Mexico (305 dollar), Turkije (414 dollar) en zelfs China (597 dollar) achter zich.
Lees ook: Auto-industrie: Marokko stoot Zuid-Afrika van troon
Marokko is uitgegroeid tot een centrale industriële basis voor Franse autofabrikanten, dankzij zijn geografische ligging, geavanceerde infrastructuur en lagere kosten dan in Europa en Azië. Het speelt een vergelijkbare rol als Mexico al decennia lang voor de Amerikaanse auto-industrie, aldus de auteurs van het rapport. Volgens hun verklaringen zijn de lage kosten in Marokko te verklaren door de bescheiden lonen, maar ook door een hoge productiviteit, moderne fabrieken, stabiele toeleveringsketens en vereenvoudigde ontwerpen.
De arbeidskosten vertegenwoordigen tussen de 65% en 70% van de industriële transformatiekosten, waardoor beheersing hiervan een cruciale factor is om winstgevendheid te bereiken en de concurrentiepositie te versterken, aldus het rapport. Marokko dankt deze positie ook aan de eenvoudige en intermediaire productiemodellen die het aantal engineering uren verminderen en de uiteindelijke kosten per voertuig verlagen.
Lees ook: Stellantis verplaatst Spaanse productie naar Marokko
Het koninkrijk boekt vooruitgang in een tijd waarin de wereldwijde auto-industrie voor aanzienlijke uitdagingen staat, waaronder de afnemende vraag naar elektrische voertuigen, de stijgende productie- en energiekosten en de toenemende handelsbarrières tussen grote economische machten. Marokko noteerde tussen 2019 en 2024 een groei van 29% in zijn autoproductie, terwijl grote industrielanden zoals Frankrijk, Duitsland en Italië een daling zagen.
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Youssef En-Nesyri krijgt aanbod dat hij niet kan weigeren
Marokkaanse douane waarschuwt diaspora: dit mag niet mee in de bagage
Marokkaan verliest vrouw, ziekenhuis weigert overlijdensakte door schuld
Militaire band Marokko en Israël verstevigt discreet
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie
DFDS koopt scheepvaartroutes Spanje-Marokko
Marokko ontvangt 60.000 ton graan uit Kazachstan
Sterke week voor Marokkaanse dirham
Nieuwe EU-regels bedreigen Marokkaanse tomatenexport
Marokkaanse blauwe bessen scoren ongekend succes in de VS