10 juni 2023 , 11:00 - Laila Amraoui - Sport
De Marokkaanse Voetbalbond (FRMF) en het Nationaal Marokkaans Verkeersbureau (ONMT) hebben woensdag een strategisch partnerschap aangekondigd met als doel Marokko als toeristische bestemming te promoten via voetbal.
Het partnerschap, overeengekomen tussen voorzitter Fouzi Lekjaa van de FRMF, en directeur-generaal Adel El Fakir van het ONMT, zal voortbouwen op de internationale reputatie die de Atlas Leeuwen hebben verworven tijdens het wereldkampioenschap voetbal van 2022 in Qatar, en loopt van 2023 tot 2030. De overeenkomst voorziet in een reeks acties om het Marokkaanse voetbal en Marokko als toeristische bestemming in de kijker te zetten, zowel nationaal als internationaal. De toekomstige inspanningen van het ONMT om het sporttoerisme in Marokko te promoten zullen een voetbalcomponent bevatten en de nationale teams zullen aan bod komen in verschillende communicatiemiddelen van het verkeersbureau.
Lees ook: Toerisme: Marokko wil in wereld top 10
De FRMF van zijn kant zal de zichtbaarheid van het ONMT bij voetbalwedstrijden vergroten, dankzij een speciale ruimte op schermen en reclameborden en op de digitale platforms en andere communicatiemiddelen van de voetbalbond. De zichtbaarheid zal ook worden versterkt door de opname van het ONMT-logo op de trainingsshirts en trainingspakken van de nationale teams.
Volgens de voorzitter van de FRMF is de samenwerking "een strategisch partnerschap dat voortbouwt op de prestaties van Marokko op het gebied van voetbal, onder leiderschap van Koning Mohammed VI. De alliantie met het ONMT ondersteunt de strategie van de bond om het Marokkaanse voetbal te promoten". Volgens Lekjaa is het ook een manier om de nodige expertise te verwerven om "samen de wereld te veroveren". De directeur-generaal van het ONMT verwelkomde eveneens de samenwerking en wees erop dat de prestaties van het nationale team op het WK in Qatar meer dan 130 miljoen interacties hebben gegenereerd rond inhoud die verband houdt met Marokko.
Lees ook: Marokko start toeristische campagne "We dream big"
Met het partnerschap willen de FRMF en het ONMT van voetbal een instrument maken om Marokko als toeristische bestemming te promoten, en tegelijkertijd het imago van het koninkrijk als "Land van Licht" en "Land van Voetbal" te versterken door grote sportevenementen te organiseren. De samenwerking maakt ook deel uit van de tripartiete kandidatuur van Marokko, Spanje en Portugal voor het wereldkampioenschap voetbal in 2030.
Verslagenheid in Nederland, kickbokser Nordine El Otmani overleden aan hersentumor
Marokkaanse vrouw in haven Tarifa gepakt met vermiste kinderen
Storm en zware regenval leggen onderwijs plat in regio Tetouan
PSV trekt portemonnee voor Anass Salah-Eddine
Contractruzie zet streep door Afrika Cup-deelname Douzi
Expert legt aanhoudend noodweer in Marokko uit
Verslagenheid in Nederland, kickbokser Nordine El Otmani overleden aan hersentumor
PSV trekt portemonnee voor Anass Salah-Eddine
Contractruzie zet streep door Afrika Cup-deelname Douzi
Arab Cup Marokko-Jordanië: de tijd en zenders voor de finale
Marokko maakt zich op voor beladen finale tegen Jordanië
Marokko wint Afrika Cup volgens supercomputer
Zwarte lijst Marokko: vuvuzela’s, eten en roken verboden op Afrika Cup
Miljardeninvestering en koninklijke druk: falen geen optie voor Atlas Leeuwen