8 november 2025 - 06:00 - Marokko
Het Marokkaanse toerisme heeft in 2025 een nieuw historisch record gevestigd. Het koninkrijk verwelkomde eind oktober 16,6 miljoen toeristen, wat neerkomt op een stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze opmerkelijke prestatie bevestigt de sterke en positieve dynamiek die is ingezet door de nationale strategische routekaart voor de periode 2023-2026.
Minister Fatim-Zahra Ammor van Toerisme kondigde het nieuwe recordcijfer aan en benadrukte dat de resultaten de aantrekkelijkheid van de bestemming "voor bezoekers en investeerders" materialiseren. Dit gebeurde tijdens de ondertekening van een strategische overeenkomst tussen de Alliances-groep en Rixos Hotels. Dit akkoord heeft als doel om het eerste "All-inclusive Luxe"-concept in het Koninkrijk te introduceren.
Lees ook: Fel debat in parlement over opname Marokkaanse diaspora in statistieken
De komst van deze internationale speler past in de strategie om de sector naar een hoger niveau te tillen, net als de massale uitbreiding van het hotelbestand. Sinds 2023 zijn er in Marokko 43.000 nieuwe bedden gecreëerd, een ongekend tempo. Volgens de minister zijn deze prestaties het directe gevolg van de nationale toeristische routekaart. Deze strategie, die wordt ondersteund door forse publieke investeringen, heeft Marokko geholpen om zijn status als Afrikaanse leider te herwinnen. Bovendien wist het land zich op te werken tot de 13e plaats wereldwijd van meest dynamische bestemmingen, zo blijkt uit de meest recente klassementen van de Wereldtoerismeorganisatie.
Lees ook: Marokko wil bij top 15, recordinkomst van 124 miljard dirham
Om deze aanhoudende groei te ondersteunen, staat ook een omvangrijk digitaal luik in de steigers. De Marokkaanse Vereniging voor Toerismetechniek (SMIT) werkt aan de lancering van een meertalige, digitale ‘super-applicatie’ en een webplatform. Dit nieuwe systeem is bedoeld om het hele ecosysteem, van grote touroperators tot kleine en middelgrote ondernemingen, onder één gemeenschappelijke merknaam te verenigen. Daarnaast wordt de bezoeker een meeslepende ervaring geboden, inclusief een geïntegreerd online boekings- en betalingssysteem.»