15 december 2024 - 06:00 - Marokko
Marokko investeert fors in de modernisering van zijn transportinfrastructuur in de aanloop naar het WK voetbal in 2030, dat het samen met Spanje en Portugal organiseert. Een van de belangrijkste doelen is om de reistijd tussen luchthavens en stadions te verkorten tot maximaal twintig minuten, door inzet van nieuwe hogesnelheidstreinen.
Minister van Transport Abdessamad Kayouh vertelde aan de Qatarese zender beIN Sports dat er massaal wordt geïnvesteerd in het nationale spoorwegnet. Dankzij de integratie van de nieuwste technologieën in rollend materieel en de aanleg van nieuwe spoorlijnen, zullen hogesnelheidstreinen bijvoorbeeld Tanger met Marrakech verbinden in twee uur en 45 minuten, in plaats van de huidige zeven uur.
Lees ook: HSL naar Agadir vóór 2030?
Er komt ook een nieuwe spoorlijn die Kenitra met Marrakech verbindt via Rabat, met een halte bij het grote stadion van Benslimane en een speciaal station vlakbij de luchthaven Mohammed V van Casablanca, die momenteel wordt gemoderniseerd.
Lees ook: Marokko haalt miljarden op voor spoorwegen
Marokko werkt aan een optimale coördinatie tussen verschillende vervoersmiddelen om soepele verplaatsingen te garanderen voor supporters, teams en officials. Ook komen er snelle verbindingen tussen toeristische trekpleisters en wedstrijdlocaties, om de logistieke eisen van een evenement als het WK 2030 aan te kunnen.
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Hakim Ziyech met moeder, Nayef Aguerd en Kurt Zouma in Marrakech
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Nieuwe metaalvondsten in Marokko: koper, goud en zilver
Tanger verscherpt bouwcontrole na mislukt project
Drones, helikopters, raketten… Marokko bereidt zich voor
Oorlog Iran-Israël: Royal Air Maroc kalmeert reizigers
Marokko staat voor nieuwe extreme hittegolf
Hoe probleemprojecten in Marokko door criminelen worden gebruikt