Zoeken

Marokkaanse regering en vakbonden verdeeld over loonsverhoging

28 september 2022 - 14:00 - Economie

Geschreven door Mehdi Khabbouj

De wittebroodsweken tussen de Marokkaanse regering en de vakbonden zijn voorbij. Terwijl de eerste fase van de onderhandelingen nog in een zeer ontspannen sfeer verliep, zijn er tijdens de tweede ronde meningsverschillen ontstaan over een aantal essentiële kwesties zoals de loonsverhogingen en de hoogte van de inkomstenbelasting.

Het kabinet en de sociale partners zijn het wel eens geworden over de invoering van de inkomstenbelasting vanaf 2023, maar wat betreft de andere punten op de eisenlijst zit de regering niet op dezelfde golflengte als de sociale partners, aldus verschillende vakbondsleiders. De punten van geschil betreffen met name de loonsverhoging, die niet is opgenomen in het voorstel van de regering. Bovendien ligt de door de regering voorgestelde omvang van de inkomstenbelasting onder de verwachtingen van de vakbonden, meldt Le Matin.

Lees ook: Minimumloon stijgt in Marokko

Volgens de vertegenwoordiger van de Democratische Confederatie van de Arbeid (CDT), was de ontmoeting met gedelegeerd minister Fouzi Lekjaa van Economie en Financiën afgelopen donderdag "een teleurstelling". Khalihina El Garch zegt dat de werknemers geen sociaal akkoord willen dat geen rekening houdt met een algemene loonsverhoging. "We waren uitgenodigd voor een bijeenkomst om te praten over een inkomensverbetering, maar we werden verrast door de houding van Fouzi Lekjaa, die slechts één punt wilde bespreken, namelijk de verlaging van de inkomstenbelasting", aldus de vakbondsman.

Volgens El Garch zijn "de verhoging van de lonen en de verlaging van de inkomstenbelasting twee onderwerpen die niet los van elkaar gezien mogen worden. Ze moeten dus ook gezamenlijk worden besproken. De regering heeft nu de middelen om de lonen te verhogen, vooral met het huidige economische herstel," zegt hij.

Lees ook: Marokko: regering verhoogt salaris 20.000 ambtenaren

Terugkomend op de het aanbod van de regering om de inkomstenbelasting naar beneden bij te stellen, zegt de vakbondsman dat het vandaag de dag niet meer normaal is dat "73% van de staatsbegroting afkomstig is van de inkomstenbelasting". "Het wordt tijd voor een algemene hervorming, zodat de bijdrage van de productieve sectoren aan de staatsbegroting belangrijker wordt", aldus de CDT-vertegenwoordiger. Tijdens de volgende ontmoetingen tussen de twee partijen zullen de gemoederen waarschijnlijk nog verder oplopen.

Lees meer

Marokko: veranderingen voor inkomstenbelasting

De Marokkaanse regering is van plan om de inkomstenbelasting te hervormen. Dit heeft Fouzi Lekjaa, de minister van Begroting, aangekondigd tijdens een parlementaire sessie. Het...

Loonsverhoging in Marokko is kwestie van 2 miljard dirham

De onderhandelingen tussen de Marokkaanse regering en de vakbonden over loonsverhogingen en de herziening van het inkomstenbelastingstelsel zijn verre van succesvol. Er is een...

Marokko: herziening van de inkomstenbelasting

De Marokkaanse regering heeft via woordvoerder Mustapha Baitas een herziening van de inkomstenbelasting (IR) aangekondigd. Dit initiatief is bedoeld om de inkomens van...

Marokko schaft 20%-plafond op inkomstenbelasting af

Volgens de nieuwe wet over fiscale hervorming in Marokko, zal de plafonnering van de inkomstenbelasting op 20%, over twee jaar eindigen voor bepaalde bedrijven.

Loonsverhoging voor Marokkaanse ambtenaren

De Marokkaanse regering en de vakbonden lijken overeenstemming te hebben bereikt over een algemene loonsverhoging voor ambtenaren van 1000 dirham.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team