11 februari 2025 - 18:00 - Economie
De Deense rederij Maersk gaat de komende vijf jaar 3 miljard dollar investeren in Tanger-Med en zes andere strategische havens. Dit gebeurt in samenwerking met Hapag-Lloyd, als onderdeel van hun nieuwe alliantie Gemini Cooperation.
Doel is de capaciteit en efficiëntie van deze havens te verbeteren en zo de dienstregeling betrouwbaarder te maken. Naast Tanger-Med gaat het om de havens van Algeciras (Spanje), Rotterdam Maasvlakte II (Nederland), SCCT Port-Saïd (Egypte), Salalah (Oman) en Tanjung Pelepas (Maleisië).
Lees ook: Maersk verruilt Algeciras voor Tanger Med
Gemini Cooperation, dat op 1 februari 2024 van start ging, richt zich op drie belangrijke punten. Ten eerste wordt het aantal aanloophavens verminderd. In plaats van in veel havens aan te meren, concentreert het verkeer zich op strategische knooppunten waar containers efficiënter worden overgeladen. Ten tweede worden speciale schepen ingezet die alleen voor overslag worden gebruikt. Deze schepen verbinden de markten rechtstreeks met de belangrijkste havens. Tot slot is er betere coördinatie tussen de terminals en de vaarroutes. Maersk en Hapag-Lloyd hebben hun activiteiten op elkaar afgestemd om vertragingen te voorkomen.
De herstructurering moet leiden tot een betrouwbaarheid van 90 procent in de aankomst van schepen. De afgelopen jaren was dat slechts 50 procent, vooral door congestie in de havens en verstoringen in de wereldwijde logistieke keten.
In deze reorganisatie is Tanger-Med een essentiële schakel in de maritieme verbinding tussen Azië en Europa, samen met Algeciras. De Marokkaanse haven heeft grote voordelen die hem extra aantrekkelijk maken. Zo gelden er geen strenge Europese regels en is de infrastructuur recent en geoptimaliseerd voor overslag op grote schaal.
Lees ook: Tanger Med in ’s werelds top 20 containerhavens
Door zijn strategische ligging en de investeringen die er gedaan zijn, is Tanger-Med een van de belangrijkste toegangspoorten voor goederen in het Middellandse Zeegebied. Maersk benadrukt de logistieke voordelen, de efficiënte afhandeling van containers en de capaciteit om steeds grotere volumes te verwerken.
Real Madrid geeft jonge slachtoffer aardbeving Al Haouz nieuwe thuis
Halal vlees op school in Canada, ouders boos
Prinses Lalla Salma duikt weer op in Marokko
Laatste rit in noodlottige kabelbaan: het verhaal van Hind en Aziz
Drie jaar cel voor Marokkaanse activiste Saida El Alami na koninklijke gratie
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko