11 februari 2025 - 18:00 - Economie
De Deense rederij Maersk gaat de komende vijf jaar 3 miljard dollar investeren in Tanger-Med en zes andere strategische havens. Dit gebeurt in samenwerking met Hapag-Lloyd, als onderdeel van hun nieuwe alliantie Gemini Cooperation.
Doel is de capaciteit en efficiëntie van deze havens te verbeteren en zo de dienstregeling betrouwbaarder te maken. Naast Tanger-Med gaat het om de havens van Algeciras (Spanje), Rotterdam Maasvlakte II (Nederland), SCCT Port-Saïd (Egypte), Salalah (Oman) en Tanjung Pelepas (Maleisië).
Lees ook: Maersk verruilt Algeciras voor Tanger Med
Gemini Cooperation, dat op 1 februari 2024 van start ging, richt zich op drie belangrijke punten. Ten eerste wordt het aantal aanloophavens verminderd. In plaats van in veel havens aan te meren, concentreert het verkeer zich op strategische knooppunten waar containers efficiënter worden overgeladen. Ten tweede worden speciale schepen ingezet die alleen voor overslag worden gebruikt. Deze schepen verbinden de markten rechtstreeks met de belangrijkste havens. Tot slot is er betere coördinatie tussen de terminals en de vaarroutes. Maersk en Hapag-Lloyd hebben hun activiteiten op elkaar afgestemd om vertragingen te voorkomen.
De herstructurering moet leiden tot een betrouwbaarheid van 90 procent in de aankomst van schepen. De afgelopen jaren was dat slechts 50 procent, vooral door congestie in de havens en verstoringen in de wereldwijde logistieke keten.
In deze reorganisatie is Tanger-Med een essentiële schakel in de maritieme verbinding tussen Azië en Europa, samen met Algeciras. De Marokkaanse haven heeft grote voordelen die hem extra aantrekkelijk maken. Zo gelden er geen strenge Europese regels en is de infrastructuur recent en geoptimaliseerd voor overslag op grote schaal.
Lees ook: Tanger Med in ’s werelds top 20 containerhavens
Door zijn strategische ligging en de investeringen die er gedaan zijn, is Tanger-Med een van de belangrijkste toegangspoorten voor goederen in het Middellandse Zeegebied. Maersk benadrukt de logistieke voordelen, de efficiënte afhandeling van containers en de capaciteit om steeds grotere volumes te verwerken.
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?