17 januari 2025 - 13:50 - Economie
De Deense rederij Maersk schrapt vanaf 24 februari de haven van Algeciras uit haar vaarroute tussen de Verenigde Staten en India. In plaats daarvan zal Maersk de haven van Tanger in Marokko aandoen. Dit besluit, genomen om "commerciële redenen", is niet goed gevallen bij de havenautoriteiten van Algeciras.
Maersk benadrukt dat Algeciras een "strategische prioriteit" blijft en een "sleutelrol" zal spelen in de samenwerking met Hapag-Lloyd (Gemini). Vanaf 1 februari zullen grote containerschepen van Maersk en Hapag-Lloyd Algeciras aandoen als onderdeel van de Gemini-samenwerking op de route tussen Azië en Europa.
Lees ook: Tanger Med in ’s werelds top 20 containerhavens
Hoewel Maersk de "professionaliteit en ervaring" van het havenpersoneel in Algeciras roemt, kiest de rederij er toch voor om de Spaanse haven te omzeilen. Door Tanger aan te doen, ontwijkt Maersk de nieuwe Europese emissierechten die in 2024 van kracht werden. Deze rechten belasten rederijen voor hun aanloop in Europese havens.
Lees ook: Algerijnse boycot: Tanger Med verliest Maersk en CMA CGM-schepen
Met de Gemini-samenwerking willen Maersk en Hapag-Lloyd de uitstoot in 87 havens verminderen. Volgens Maersk draagt dit systeem bij aan het verkleinen van het prijsverschil tussen fossiele en groene brandstoffen.
Marokko blauwe bessenmacht geworden
Bedrijven verdacht van grootschalige fraude in Marokko
Rabat in de problemen door gebrek aan wc’s
FC Barcelona aast op Marokkaanse international
Al Aoula onthult programmering Ramadan 2025
Saoedi-Arabië schort vaccinatieplicht voor Oemrah op
Gouden tijden voor Marokkaanse franchisemarkt
H&M zoekt heil in Marokko vanwege Trump’s importheffingen
Geldsmokkel op Marokkaanse luchthavens: deviezenautoriteit op scherp
Trump wil Chinese investeringen in Marokko beperken
Marokkaanse fiscus jaagt op mkb’s
Wereldbank investeert 250 miljoen dollar in Nador
Marokkaanse dirham handhaaft stabiele koers
Marokkaanse zelfstandigen ontduiken massaal belasting