17 januari 2025 - 13:50 - Economie
De Deense rederij Maersk schrapt vanaf 24 februari de haven van Algeciras uit haar vaarroute tussen de Verenigde Staten en India. In plaats daarvan zal Maersk de haven van Tanger in Marokko aandoen. Dit besluit, genomen om "commerciële redenen", is niet goed gevallen bij de havenautoriteiten van Algeciras.
Maersk benadrukt dat Algeciras een "strategische prioriteit" blijft en een "sleutelrol" zal spelen in de samenwerking met Hapag-Lloyd (Gemini). Vanaf 1 februari zullen grote containerschepen van Maersk en Hapag-Lloyd Algeciras aandoen als onderdeel van de Gemini-samenwerking op de route tussen Azië en Europa.
Lees ook: Tanger Med in ’s werelds top 20 containerhavens
Hoewel Maersk de "professionaliteit en ervaring" van het havenpersoneel in Algeciras roemt, kiest de rederij er toch voor om de Spaanse haven te omzeilen. Door Tanger aan te doen, ontwijkt Maersk de nieuwe Europese emissierechten die in 2024 van kracht werden. Deze rechten belasten rederijen voor hun aanloop in Europese havens.
Lees ook: Algerijnse boycot: Tanger Med verliest Maersk en CMA CGM-schepen
Met de Gemini-samenwerking willen Maersk en Hapag-Lloyd de uitstoot in 87 havens verminderen. Volgens Maersk draagt dit systeem bij aan het verkleinen van het prijsverschil tussen fossiele en groene brandstoffen.
Imam onder vuur na handkus aan minister in Israël (video)
Politicus in Marokko: "Alcohol ok en executie voor corrupten"
Plannen voor nieuwe luchthaven in Marokko concreet
WK 2030: Marokko’s grootste gok of gouden kans?
Marokkaans-Zwitserse Alayah Pilgrim maakt furore op Euro 2025
Renovatie plein wekt woede in Al Hoceima
Plannen voor nieuwe luchthaven in Marokko concreet
WK 2030: Marokko’s grootste gok of gouden kans?
Bedrijven in Marokko massaal ten onder
Marokkaans vastgoed maakt comeback
Dirham in de lift: Marokko ziet munt stijgen
3 miljard dirham buiten beeld door illegale parkeerwachters in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter